Bagaimana kita dapat melindungi anak-anak dari ancaman siber?

Kongres antarabangsa yang merintis mengenai risiko dan cabaran di kalangan kanak-kanak di dunia digital dan bagaimana untuk melindungi mereka daripada penderaan seksual dalam talian telah dianjurkan oleh Universiti Kepausan Gregorian di Roma pada 3 hingga 6 Okt.

Oct 06, 2017

ROMA: Kongres antarabangsa yang merintis mengenai risiko dan cabaran di kalangan kanak-kanak di dunia digital dan bagaimana untuk melindungi mereka daripada penderaan seksual dalam talian telah dianjurkan oleh Universiti Kepausan Gregorian di Roma pada 3 hingga 6 Okt.

Dengan tema, “Maruah Kanak-kanak dalam Dunia Digital” ia adalah kongres pertama seumpamanya dan “membuka senario baru,” kata Fr Hans Zollner, S.J., presiden pusat perlindungan kanak-kanak di Gregorian, dalam sebuah sidang media di Vatikan.

Pada hari ini, kanak-kanak membentuk lebih daripada satu perempat daripada 3.2 bilion pengguna Internet di seluruh dunia. Generasi 800 juta generasi muda ini terdedah kepada bentuk baru kemudaratan dan penyalahgunaan, termasuk memprovokasi, siber buli, pemerasan seksual, seks dan mendorong eksploitasi seksual.

Kongres yang dibuka pada 3 Oktober itu dimulakan dengan ucapan selamat datang daripada rektor baru Gregorian, Nuno da Silva Gonçalves, S.J., dan Superior General Yesuit, Fr Arturo Sosa Abascal.

Setiausaha negara Vatikan, Kardinal Pietro Parolin antara yang menyampaikan ucapan utama serta Baroness Joanna Shields, seorang British-Amerika yang menjabat jawatan sebagai menteri untuk Internet dan Keselamatan United Kingdom dan pengasas WePROTECT, UK.

“Kongres itu menyediakan peluang yang luar biasa untuk bertukar-tukar pengetahuan dan amalan baik terhadap risiko dan pencegahan ketika kanak-kanak menavigasi dunia digital baru ini,” kata Fr Zollner.

Ia menawarkan satu platform bagi perkongsian dan perbincangan antara semua entiti utama yang terlibat dalam bidang ini, termasuk pakar terkemuka dari dunia sains, organisasi antarabangsa dan N.G.O, serta dunia perniagaan, penguatkuasaan undang-undang dan agama. “Internet zon sangat berbahaya untuk kanak-kanak hari ini, dan kita semua perlu bekerjasama untuk melindungi mereka,” katanya.

Dianjurkan oleh Pusat Perlindungan Kanak-Kanak Universiti Gregory, dengan kerjasama dengan WePROTECT Global Alliance, kongres ini menyatukan lebih daripada 140 wakil yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dari akademik, perniagaan, politik, masyarakat sivil dan agama. Profesor Ernesto Caffo, penyelaras saintifik kongres, berkata tujuannya adalah “untuk memperluas badan pengetahuan mengenai isu-isu kompleks ini dan menghasilkan dialog sejagat yang sejati.”

Pada tahun 1987, Encik Caffo mengasaskan Telefono Azzurro, organisasi bukan keuntungan Itali yang komited untuk mencegah penyalahgunaan dan pengabaian kanak-kanak, yang telah menjadi titik rujukan nasional untuk kanakkanak dan remaja berisiko.

Ketua keselamatan global Facebook, Dr. Antigone Davis, juga menjadi salah seorang daripada lebih 30 penceramah yang menyampaikan sesi dalam persidangan itu. Beliau memberi makalah mengenai, “Bagaimana Tapak Media Sosial Terbesar di Dunia Menghadapi Cabaran-cabaran Ini?” dan “Bagaimana Kita Memberdayakan Kanak-kanak untuk Mengenali dan Menangani Ancaman Ini.”--Gerard O'Connell, America

Total Comments:0

Name
Email
Comments