Belia pedalaman guna media baru tingkat penginjilan

Komisi Komunikasi Sosial Majlis Uskup-uskup Indinesia (Komisi Komsos KWI) beberapa minggu lalu telah menyelenggarakan seminar media baru dan evangelisasi bagi orang muda Katolik di Keuskupan Weetbula, Sumba, NTT.

Jun 20, 2014

SUMBA, NTT, Indonesia: Komisi Komunikasi Sosial Majlis Uskup-uskup Indinesia (Komisi Komsos KWI) beberapa minggu lalu telah menyelenggarakan seminar media baru dan evangelisasi bagi orang muda Katolik di Keuskupan Weetbula, Sumba, NTT.

Uskup Agung Kupang Msgr Petrus Turang, ketua Komisi Komsos KWI mengatakan kegiatan ini diadakan dalam rangka menyahut seruan Paus Fransiskus pada Hari Komunikasi Sedunia tahun ini untuk meningkatkan karya penginjilan.

Pertemuan tiga hari dan perbincangan yang dikendalikan Gereja Katolik setempat menarik 62 orang muda Katolik dari pelbagai Paroki Keuskupan itu. Beberapa daripada mereka — seminarian, mahasiswa, aktivis, guru, dan jururawat — mengambil masa lebih kurang lima jam dari tempat masing-masing untuk sampai ke pusat pastoral Keuskupan.

Berbeza dengan belia bandar, para peserta seminar merupakan orang-orang muda yang berasal dari daerah terpencil serta tidak mahir dengan komputer dan Internet. Tujuan utama seminar ini adalah untuk memperkasakan komunikasi, mempromosikan jaringan sosial dan media baru.

Penganjur mengatakan bahawa Gereja Indonesia mempromosikan pelbagai seminar dan prakarsa untuk “produksi beritaberita Katolik, yang bermatlamat untuk evangelisasi.” -- Ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments