Biarawati Karmelit gembira dan tenang sambut ulang tahun intan sebagai religius

Biara Karmelit Immaculate Heart of Mary merayakan ulang tahun ke-60 sebagai religius, Sr Mary John of the Cross pada 8 Disember 2020.

Dec 19, 2020

KUCHING: Biara Karmelit Immaculate Heart of Mary merayakan ulang tahun ke-60 sebagai religius, Sr Mary John of the Cross pada 8 Disember 2020.

Pandemik Covid-19 telah membataskan kehadiran umat dan keluarga bagi merayakan Jubli Intan Sr Mary namun ia tetap meriah dengan Perayaan Ekaristi yang dipimpin oleh Uskup Agung Simon Poh, Uskup Agung Emeritus John Ha dan Fr Larry Tan.

Uskup Agung Simon memandang para biarawati Karmelit sebagai religius yang menyerahkan hidup mereka kepada Tuhan hingga akhir hayat mereka. Mereka hidup dalam kepatuhan, kemiskinan, kemurnian — tinggal dan meninggal dunia di kawasan biara.

Sr Mary John lahir pada 29 April 1942 di Sibu. Lahir sebagai Apolina Chai Joon Sian, beliau merupakan anak ketiga dan bersekolah di Sibu, Sarikei, Kanowit dan Sekolah St Teresa di Kuching. Tidak ada siapa  yang menyangka, kanak-kanak kecil yang nakal dan mahu berkahwin dengan seorang 'putera' kacak akhirnya melafazkan kaul pertamanya sebagai biarawati Karmelit pada 8 Disember 1960. 60 tahun sebagai religius, Sr Mary berkata, "Saya sangat gembira dan tenang..." — sumber Today's Catholic

Total Comments:0

Name
Email
Comments