Ciri-ciri orang kudus pada zaman ini

Orang-orang kudus lama masih, sebagai contoh penting pemuridan Kristian, injil hidup, tetapi mereka berjalan dan berkarya pada masa yang berlainan.

Jul 18, 2019

Simone Weil pernah mengulas bahawa pada hari ini, tidak cukup untuk menjadi orang kudus sahaja ; sebaliknya "kita mesti mempunyai keberanian yang dituntut oleh masa kini."

Sudah tentu, beliau betul pada premis kedua itu; kita memerlukan orang-orang kudus yang berani bersuara pada zaman ini.

Apakah jenis kekudusan yang diperlukan pada hari ini? Adakah seseorang yang boleh menunjukkan kepada kita bagaimana boleh memaafkan musuh? Adakah ciri-ciri kekudusan merupakan seseorang yang boleh membantu kita bersatu di tengah-tengah perpecahan pahit komuniti dan gereja kita? Seseorang yang boleh menunjukkan kepada kita bagaimana untuk menjangkau golongan miskin? Seseorang yang boleh mengajar kita bagaimana hendak berdoa?

Seseorang yang boleh membimbing kita mencari "Sabat" di tengahtengah ribuan saluran televisyen, jutaan blog dan tweet? Seseorang yang boleh menunjukkan kepada kita bagaimana mempertahankan iman zaman kanak-kanak kita di tengah-tengah kecanggihan, kerumitan, dan agnostikisme kehidupan dewasa kita?

Seseorang yang, seperti Yesus, boleh masuk ke kelab-kelab malam dan tetap tidak berdosa? Seseorang yang memancarkan kemanusiaan yang sempurna, meskipun memiliki iman berbeza? Adakah seorang yang mistik, tetapi mempunyai sifat humor yang disenangi? Seseorang yang boleh bersikap kudus dan seksual sihat pada masa yang sama?

Senarai ini boleh diperpanjangkan. Kita berada di kawasan perintis.

Orang-orang kudus lama tidak menghadapi masalah seperti yang kita alami sekarang. Mereka mempunyai setan mereka sendiri untuk ditakluki dan tidak bergelora di kubur mereka, menggoyangkan tangan dengan jijik melihat pergelutan dan ketidak setiaan kita. Mereka tahu perjuangan itu, tahu bahawa kita adalah wilayah baru dengan iblis baru untuk ditakluki dan kebajikan baru diminta.

Orang-orang kudus lama masih, sebagai contoh penting pemuridan Kristian, injil hidup, tetapi mereka berjalan dan berkarya pada masa yang berlainan.

Jadi apa jenis orang kudus yang kita perlukan hari ini?

Kita memerlukan orang suci yang dapat menghormati kebaikan dunia, dan dalam masa yang sama, menghormati Tuhan. Kita memerlukan wanita dan lelaki yang dapat menunjukkan kepada kita bagaimana untuk berjalan dengan iman yang hidup di dalam budaya yang percaya bahawa dunia di sini sudah cukup dan bahawa isu-isu Tuhan dan kehidupan seterusnya adalah gabungan.

Kita memerlukan orang-orang kudus yang dapat berjalan dengan kepercayaan dewasa yang mantap dalam menghadapi kecanggihan dunia, kegelisahan patologi, keabnormalan yang terlalu dirangsang, gangguannya yang tidak menentu, dan godaan yang sangat kuat. Kita memerlukan orang-orang kudus yang dapat berempati dengan mereka yang telah menjauhkan diri dari gereja, sama seperti mereka sendiri, tanpa berkompromi, memegang tanah moral dan agama mereka sendiri.

Kita memerlukan orang-orang kudus muda yang dapat menghidupkan semula gambaran agama dunia, seperti yang pernah dilakukan oleh Fransiskus dan Clare. Dan kita memerlukan orang-orang kudus lama, yang telah melalui kesukaran dan dapat menunjukkan kepada kita bagaimana untuk memenuhi semua cabaran hari ini dan tetap mempertahankan iman zaman kanak-kanak kita.

Selain itu, kita memerlukan apa yang disebut Sarah Coakley sebagai “orang suci erotik”, wanita dan lelaki yang boleh membawa kesucian dan eros bersama-sama dengan cara yang membincangkan kepentingan kedua-duanya. Kita memerlukan orang-orang kudus yang dapat memberi contoh kepada kita kebaikan seksualiti, yang dapat menggembirakan kegembiraan manusia dan menghormati tempat yang diberikan oleh Tuhan dalam perjalanan rohani, walaupun mereka tidak pernah menafikannya dengan menentang kerohanian atau mengurangkannya dengan menjadikannya satu lagi bentuk rekreasi.

Kemudian kita juga memerlukan orang-orang kudus hari ini yang dapat, dengan penuh belas kasihan, membantu kita melihat penglibatan buta kita dengan sistem semua jenis yang menjadi mangsa yang terdedah untuk menjaga keselamatan, keamanan dan sejarah kita sendiri.

Kita memerlukan orang-orang kudus yang boleh bercakap secara kenabian untuk golongan miskin, persekitaran, wanita, pelarian, bagi mereka yang tidak mempunyai akses ke penjagaan perubatan dan pendidikan, dan untuk semua orang yang tersandung kerana bangsa, warna, atau akidah. Kita memerlukan orang-orang kudus, nabi-nabi yang kesepian, yang boleh berdiri sebulat suara dan seseorang yang boleh mengadakan perdamaian dan seseorang yang boleh menunjuk mata kita kepada realiti di luar pandangan kita sendiri.

Dan orang-orang kudus ini tidak perlu di kanonisasi secara rasmi; Hidup mereka perlu menjadi lampu untuk melihat dan ragi untuk kehidupan kita. Saya tidak tahu siapa wali anda sekarang, tetapi saya dapati saya berada di kalangan orang yang sangat luas, lama, muda, Katolik, Protestan, Evangelikal, liberal, konservatif, agama, awam, kerani, sekular, beriman dan agnostik. Sejujurnya, nama-nama yang saya nyatakan di sini bukanlah orang yang hidup saya kenal secara terperinci. Kebanyakannya, saya tahu melalui tulisan mereka, tetapi tulisan mereka adalah lampu yang menerangi saya.

Di antara generasi saya sendiri, saya berhutang dengan Raymond E. Brown, Charles Taylor, Daniel Berrigan, Jean Vanier, Mary Jo Leddy, Henri Nouwen, Thomas Keating, Jim Wallis, Richard Rohr, Elizabeth Johnson, Parker Palmer, Barbara Brown Taylor, Wendy Wright, Gerhard Lohfink, Kathleen Dowling Singh, Jim Forest, John Shea, James Hillman, Thomas Moore, dan Marilynne Robinson.

Di antara suara-suara muda yang hidup dan tulisannya juga bercakap dengan generasi yang lebih muda daripada saya, saya akan menyebut Shane Claiborne, Rachel Held Evans, James Martin, Kerry Weber, Trevor Herriot, Macy Halford, Robert Barron, Bryan Stevenson, Robert Ellsberg, Bieke Vandekerckhove, dan Annie Riggs. Mungkin mereka bukanlah orang kudus bagi anda. Tidak mengapa. Maka, bersandarlah pada orangorang yang membantu anda dalam perjalanan hidup anda. — Hakcipta Terpelihara @ 1999-2019

Total Comments:0

Name
Email
Comments