Di tengah pandemik, pelanggaran hak asasi, Filipina serah negara kepada Bonda Maria

Umat Katolik Filipina menyerahkan negara mereka yang pada ketika ini dirundum virus corona dan pelbagai bentuk pelanggaran hak asasi manusia kepada penyelenggaraan Santa Perawan Maria pada 13 Mei, hari pesta Santa Maria dari Fatima.

May 16, 2020

MANILA: Umat Katolik Filipina menyerahkan negara mereka yang pada ketika ini dirundum virus corona dan pelbagai bentuk pelanggaran hak asasi manusia kepada penyelenggaraan Santa Perawan Maria pada 13 Mei, hari pesta Santa Maria dari Fatima.

Para pemimpin gereja di seluruh negara itu memimpin umat beriman dalam berdoa untuk mengakhiri pandemik virus corona.

“Kami berdoa agar melalui perantaraan Santa Perawan Maria, pandemik ini akan berakhir,” kata Uskup Dennis Villarojo dari Malolos.

Prelatus itu memimpin perayaan utama pengudusan Filipina kepada Hati Maria yang Tak Bernoda di Basilika Bonda Maria Fatima di kota Valenzuela.

“Untuk jiwa-jiwa mereka yang meninggal kerana pandemik… semoga Tuhan menyambut mereka dan semoga Hati Maria yang Tak Bernoda menjadi perlindungan mereka,” doa Uskup Iba, Msgr. Bartolome Santos.

“Semoga kita tumbuh dalam semangat dan menjangkau saudarasaudari kita yang paling memerlukan pada masa kritikal ini,” tambah Uskup Agung Cebu, Msgr. Jose Palma.

Dalam homilinya semasa perayaan itu, Uskup Villarojo dari Malolos mengatakan dua dari  tiga kanak-kanak di Fatima juga “menderita dengan cara yang sama dengan dunia yang menderita saat ini” kerana pandemik. Prelatus itu mengatakan Francisco Marto dan Jacinta Marto meninggal pada usia yang sangat muda kerana wabak selesema Sepanyol tetapi mereka mempersembahkan pengorbanan dan penderitaan mereka demi pemulihan dosa-dosa.

“Pada hari ini, ketika kita berdoa kepada Perawan Maria untuk membantu kita mengakhiri pandemik ini, semoga kita memiliki kesedaran anak-anak Fatima bahawa apa pun penderitaan dan kesedihan yang kita alami, kita mengangkatnya sebagai persembahan diri untuk pemulihan dosa dan pertobatan orang berdosa,” kata prelatus itu.

Uskup Villarojo mengatakan umat manusia harus memeriksa  diri dan menyedari “bahawa kita adalah salah satu dari orang-orang berdosa itu kerana kita membiarkan, memungkinkan, dan menyokong hal-hal buruk yang terjadi dalam masyarakat kita.”

Prelatus itu mengingatkan orang beriman bahawa seseorang tidak boleh melakukan kejahatan untuk menghasilkan kebaikan. Negara seharusnya tidak mengesampingkan hak asasi manusia untuk mencapai perdamaian dan ketertiban.

“Kita tidak boleh membunuh untuk mendapatkan kebaikan. Kita tidak boleh berbohong untuk mengungkapkan kebenaran, ”kata uskup.“Sangat mudah bagi kita untuk melakukan tindakan jahat kerana kita membenarkannya dengan mengatakan pada diri sendiri bahawa kita memiliki niat baik dalam melakukan hal-hal buruk,” kata Uskup Villarojo. --ucanews

Total Comments:0

Name
Email
Comments