Dokumen Katolik-Anglikan lihat potensi damai dan penyembuhan

Dokumen Katolik-Anglikan lihat potensi damai dan penyembuhan

Jul 13, 2018

KOTA VATIKAN: Sebuah dokumen baru diterbitkan atas dorongan komisi dialog Roman Katolik-Anglikan yang memperlihatkan perkembangan utama dalam ekumenisme di mana perbezaan bukanlah sesuatu yang menimbulkan kecurigaan atau penolakan, sebaliknya digunakan sebagai peluang memperkaya, mempelajari dan pertobatan bersama.

Perubahan ketara ini dilihat dalam kenyataan pertama yang dipersetujui dari fasa terbaru dan ketiga Komisi Antarabangsa Roman Katolik - Anglikan atau ARCIC III. Kenyataan bertajuk, “Berjalan Bersama di Jalan: Belajar Menjadi Gereja — Lokal, Serantau, Universal,” telah dikeluarkan untuk orang ramai pada 2 Julai, selepas tujuh tahun mesyuarat dan konsultasi bersama.

Dalam pengenalannya, pengerusi bersama Katolik, Uskup Agung Bernard Longley dari Birmingham, England, dan Pengerusi bersama Anglican, Uskup Agung Anglikan David Moxon, ketua uskup wakil Canterbury di Roma, menulis bahawa dokumen itu bertujuan membangunkan isu-isu kuasa dan perhubungan gereja “dengan cara yang baru.”

Memahami bagaimana Gereja Katolik dan kuasa komuniti Anglikan Komuniti dan kuasa latihan di komuni di peringkat tempatan, serantau dan global adalah kunci untuk memahami bagaimana setiap badan membezakan pengajaran dan amalannya mengenai isuisu kritikal dalam etika dan teologi moral.

Ia juga penting untuk memahami dan menangani soalan, perbahasan atau pemisahan seperti yang dialami dalam gereja. Ini juga bermaksud, dokumen tu juga bertujuan untuk memaklumkan, memperkayakan dan membantu bukan sahaja Gereja Katolik dan Komuniti Anglikan pada tahap ekumenikal, tetapi juga dalam menangani perdebatan dan ketegangan dalaman mereka sendiri.

Kenyataan pertama yang dipersetujui dari ARCIC III “mewakili metodologi dan substantif langkah ke hadapan untuk ekumenisme rasmi Anglikan-Romawi Katolik,” dan juga “dalam pembaharuan eklesial dalam tradisi Anglikan dan tradisi Katolik,” kata Paul Murray, profesor teologi di Universiti Durham, United Kingdom dan ahli Katolik ARCIC.

Ahli-ahli suruhanjaya yang mewakili Gereja Katolik dan Komuniti Anglikan memberi tumpuan kepada “kesukaran masing-masing dalam budaya, proses, struktur dan eklesiologi mereka sendiri, dan bertanya bagaimana kesukaran ini dapat dibantu oleh proses pembelajaran yang diterima daripada kekuatan relatif dalam teologi dan amalan persekutuan yang lain,” katanya 2 Julai.

Kaedah ini telah diasaskan oleh Santo Sri Paus Yohanes Paulus II yang telah melihat dialog bukan sekadar pertukaran idea atau menghapuskan halangan, tetapi “pertukaran hadiah.”

Beberapa elemen dalam tradisi Anglikan, misalnya dalam misi kaum awam, manfaat dari debat dan kuasa regional, boleh membantu Gereja Roman Katolik untuk menjadi lebih taat kepada visi Konsili Vatikan II.

“Ini menunjukkan lebih daripada berhenti untuk menilai tradisi lain sebagai salah atau bermasalah tetapi memahaminya apa yang dihiasi dan boleh “diterima dengan sukacita,” kata dokumen itu dalam mukadimahnya. — CNS

Total Comments:0

Name
Email
Comments