Ekonomi perlu etika elak kejatuhan dan kadar muflis

Ekonomi perlu etika elak kejatuhan dan kadar muflis

May 25, 2018

Terdapat keperluan mendesak untuk membawa etika dan politik kembali ke dalam ekonomi, jika kita tidak mahu melihat kemiskinan dan ketidaksamaan yang semakin meningkat di antara rakyat dan negara-negara, yang mana menyebabkan risiko dan gerakan sistem sosial (No. 5).

Inilah kesimpulan yang terkandung dalam dokumen Vatikan yang dikeluarkan pada 17 Mei semasa Oeconomicae et quiestiones quaestiones. Considerations for an Ethical Discernment Regarding Some Aspects of the Present Economic- Financial System. (Pertimbangan untuk Pengetahuan Etika Mengenai Beberapa Aspek Sistem Ekonomi dan Kewangan Kini.) Ia menekankan mahu menggabungkan “pengetahuan teknikal dan kebijaksanaan manusia,” minat dan amal kebajikan, pertukaran dan hadiah.

Sejarah ekonomi dan krisis pada dekad yang lalu mewajarkan keperluan untuk jumlah ini. Walaupun tanpa penamaan, teks itu bercakap tentang krisis tersebar di seluruh dunia berikutan kejatuhan Lehman Brothers, kewangan luar pesisir yang mengalirkan dana nasional yang memihak kepada diktator dan ketua negara atau syarikat multinasional yang meraih keuntungan mereka.

Terdapat kekaburan untuk memegang bersama bank spekulatif dan bank simpanan, dengan kegagalan bank yang berkaitan; pembayaran yang tidak seimbang pengurus atas yang juga telah menyebabkan kerosakan besar kepada komuniti; hutang awam tidak dapat dikawal; sistem cukai yang tidak adil; lari dari membayar cukai oleh individu dan syarikat supranasional yang telah menjadi lebih kuat daripada Negeri.

Untuk semua fenomena ini yang menimbulkan krisis global, dokumen itu menyatakan dengan jelas bahawa masalah yang timbul bergantung kepada kekurangan etika yang mampu mengubah kewangan, pendapatan, keberanian, bank-bank dari alat-alat yang berkhidmat demi kebaikan bersama bertukar menjadi alat menghancurkan kesejahteraan rakyat.

“Tidak mustahil untuk mengabaikan hakikat bahawa industri kewangan, kerana kesungguhannya dan keupayaannya yang tidak dapat dielakkan untuk keadaan dan, dalam pengertian tertentu, untuk menguasai ekonomi sebenar hari ini, adalah tempat di mana rasa mementingkan diri sendiri dan penyalahgunaan kuasa yang sangat besar untuk membahayakan masyarakat” (No. 14)

Semua penghakiman ini bukanlah hasil dari seorang Vatikan populis, tetapi dari refleksi dan dan pelaksanaan Doktrin Sosial Gereja oleh Kongregasi Doktrin Iman dan Dikasteri bagi Pembangunan Insan. Bahkan mereka tidak mengecewakan sesetengah NGO, tetapi berdasarkan pengiktirafan bahawa manusia adalah kebangkitan semula (No. 9) dan bahawa ekonomi perlu berdialog dengan politik dan etika moral, yang cenderung kepada kebaikan bersama seluruh manusia dan semua manusia (n.2).

Tepat untuk alasan ini dokumen itu memusnahkan mitos “pengawal pasaran seliaan diri” (No. 13) dan meminta masyarakat antarabangsa bekerja untuk membuat peraturan (lihat Bahagian III). Ini termasuk pensijilan oleh pihak berkuasa tentang kesempurnaan produk kewangan baru (No 19), ketelusan dan maklumat mengenai perdagangan (No 21), pemisahan antara bank kredit kewangan dan biasa (No 22), yang menghubungkan keuntungan dengan tanggungjawab sosial (No. 23).

Antara cadangan untuk perubahan kursus, ada cadangan bahawa setiap bank mempunyai jawatankuasa etika bersama dengan lembaga pengarah (# 24); bahawa akaun luar pesisir dikenakan cukai (n.30); cukai yang adil cukai (para pelabur 31); pembaharuan struktur untuk mengurangkan hutang awam (n.32).

Akhir sekali, dokumen itu menyeru semua orang untuk membuat komitmen etika, malah dalam penggunaan dan cara kita menguruskan wang, kita digalakkan untuk sentiasa memilih meletakkan simpanan kita di bank-bank yang tidak melanggar “hak asasi manusia” atau dengan memilih produk dari syarikat-syarikat yang tidak mempunyai keuntungan sebagai tujuan tunggal, tetapi diilhami oleh “etika yang menghormati seluruh manusia, dan setiap orang tertentu, dalam tanggungjawab sosial” (No. 33).

Satu elemen penting: untuk membenarkan semua perkara ini dibuat, dokumen tersebut menegaskan “kepastian bahawa dalam setiap budaya, terdapat banyak bidang perjanjian etika yang menyatakan kebijaksanaan moral [4] dan membentuk urutan objektif di mana martabat insan itu diasaskan.”

Pernyataan ini pastinya bertentangan dengan aliran yang diamalkan oleh “orang pertama Amerika” di mana perjuangannya menentang golongan migran, di mana Donald Trump memperlihatkan visi Amerika putih sebagai golongan 'tuan' atau berkuasa.

Malah, Xi Jinping, dengan penghayatannya terhadap kekhususan budaya mutlak China, sehingga mengabaikan banyak hak asasi manusia akan rakyatnya sendiri dan dunia di sekelilingnya. — Sumber Bernardo Cervellera, AsiaNews

Total Comments:0

Name
Email
Comments