Gereja angkat tema kelurga, lindungi alam sekitar untuk satu dekad

Gereja angkat tema kelurga, lindungi alam sekitar untuk satu dekad

Sep 14, 2018

DHAKA: Gereja Katolik di Bangladesh berencana mengangkat isu kesejahteraan keluarga dan kemiskinan serta perlindungan alam sekitar dan kesejahteraan buruh migran sebagai keutamaan pastoral untuk dekad selanjutnya.

Menurut pedoman baru itu, pendekatan semacam ini akan “memberi kesaksian” bagi Gereja di negara itu.

Sebuah “pernyataan misi” berisi 12 poin dikeluarkan pada akhir seminar pastoral nasional Gereja Katolik yang pada 28-31 Ogos di sekretariat Konferensi para Uskup Katolik Bangladesh di Dhaka. Seminar itu bertema “Persekutuan: Saksi Gereja di Bangladesh.”

Keutamaan pastoral mencakup spiritualiti persekutuan dalam kehidupan individu, keluarga dan masyarakat serta pembinaan iman, evangelisasi dan pelayanan pastoral.

Ada juga peluang pendidikan dan penanaman nilainilai kebersamaan dalam kehidupan keluarga dan pelayanan pastoral bagi komuniti marginal dan orang miskin.

Fokus lain adalah pengembangan sosial-ekonomi dan kemandirian, kerukunan antara agama dan persatuan umat Kristian serta promosi panggilan religius dan pelayanan.

Selain itu, para peserta turut membincangkan kepentingan melindungi alam sekitar, kesedaran akan hak-hak sivil dan peningkatan pelayanan kesihatan, peningkatan keterlibatan politik dan adopsi teknologi baru serta penggunaan media massa.

Seminar tersebut dihadiri oleh 200 peserta termasuk semua uskup agung dan uskup dari lapan keuskupan serta perwakilan klerus, kaum religius dan umat awam. Beberapa orang tokoh sosial dan politik dari seluruh Bangladesh turut hadir dalam seminar tersebut.

Keutamaan-keutamaan pastoral Gereja bertujuan untuk menjawab cabaran zaman, kata Uskup Agung Chittagong Msgr Moses M. Costa MSF, ketua ahli jawatan kuasa penganjur.

Keutamaan-keutamaan yang dibincang dan menjadi fokus dalam seminar itu menjadi panduan bagi umat Katolik agar terlibat dalam persekutuan, lanjutnya.

Sebagai susulan seminar itu, bengkel di peringkat paroki akan dianjurkan bagi memberi penerangan kepada umat untuk melihat serta mengenal keutamaan-keutamaan pastoral Gereja selama sedekad ini. — ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments