Ikon Keluarga Kudus dibawa kelilingi Paroki KSFX

Ikon Keluarga Kudus dibawa kelilingi Paroki KSFX

Dec 07, 2018

KENINGAU: Ikon Keluarga Kudus dari Nazaret mengangkat martabat keluarga sebagai suatu hal yang suci.

Sempena Pesta Keluarga Kudus yang bakal dirayakan pada 30 Disember ini, di Pusat Ziarah Keluarga Kudus, Nulu Sosopon, Ikon Keluarga Kudus dibawa mengelilingi ke Zonzon di bawah Paroki Katedral St Francis Xavier.

Bermula dari Paroki St.Francis Xavier (KSFX), ia dibawa ke Zon Biah, Zon Dalit dan seterusnya di Zon Minawo bertempat di KUK St Joseph Minawo pada 20 Nov.

Kedatangan Ikon Keluarga Kudus dari Zon Dalit disambut oleh Pengerusi KUK dan para umat. Ikon Keluarga Kudus itu tiba pada jam 5.00 petang dan disambut dengan paluan gong. Misa dan Saat teduh dipimpin oleh Father Bonaventure Unting. Ini diikuti tayangan video Riwayat St.Francis Xavier yang dikendalikan oleh KBK KUK Minawo.

Ikon Keluarga Kudus ini berada di Zon Minawo selama empat hari di mana pada 21 Nov, Ikon Keluarga Kudus ini dihantar ke KUK St.Monica Baitah untuk pelbagai aktiviti rohani yang telah disediakan.

Pada hari ketiga , 22 Nov Ikon Keluarga Kudus beredar ke KUK St.Michael Kindasan. Pada hari berikutnya, Ikon Keluarga Kudus berada di KUK St Yohanes Rasul Bomboi. Sepanjang Ikon Keluarga Kudus berada di KUK-KUK tersebut, para umat diberi katekesis, berdoa rosari dan berdoa Kerahiman Ilahi bersama.

Pada 24 Nov, Ikon Keluarga Kudus diiringi oleh semua Pengerusi KUK Zon Minawo, dihantar ke Zon Magatang. — Tadius Kilip

Total Comments:0

Name
Email
Comments