Injil seru umat TOLAK eksploitasi ekonomi

Injil memanggilumat Kristianuntuk menolak “dosadosaperibadi dan sosial"yang bertentangan denganTuhan dan sesamakerana terlalu asyik dengankekuasaan wang demikebaikan diri sendiri.

Apr 20, 2018

KOTA VATIKAN:Injil memanggilumat Kristianuntuk menolak “dosadosaperibadi dan sosial"yang bertentangan denganTuhan dan sesamakerana terlalu asyik dengankekuasaan wang demikebaikan diri sendiri.

Paus Fransiskus berkatademikian dalam pengantar bukutentang pemikiran ekonomi.Prelatus itu menulis bahawa Injilbukanlah sesuatu yang tidakdapat dicapai, tetapi sesuatu yangharus dicari oleh seluruh Gereja,khususnya jika ada ketidakadilanekonomi.

“Gereja, dalam menyebarkanpesan amal dan keadilan Injil,tidak boleh berdiam diri dalammenghadapi ketidakadilan danpenderitaan,” tulis Sri Paus.“Ramai orang telah memberitahusahaja bahawa Injil bukanideal sebaliknya harapan sejati,bahkan untuk ekonomi: Tuhantidak meninggalkan ciptaan-ciptaan-Nya...sebaliknya Dia mengajakmereka untuk tidak letihberkolaborasi dengan semuaorang demi kebaikan bersama.

”Sri Paus Fransiskus menulismengenai ketidakadilan ekonomidan pengajaran sosial GerejaKatolik dalam pengantar sebuahbuku berbahasa Itali.

Ia diterbitkan pada 12 April,bertajuk, “Kuasa dan Wang”(Potere e Denaro/Power andMoney) Dalam pengantar itu,Fransiskus menulis bahawa beliauberharap mesej-mesejnyamengenai ekonomi dan sosialakan memberi inspirasi kepadamereka yang mengeksploitasiorang lain untuk mengalamiperubahan hati, berusaha untukmencari rasa kemanusiaan dankeadilan.

“Saya tidak boleh gagalmenentang peribadi dan dosasosial yang dilakukan terhadapTuhan dengan menggunakanInjil, saya juga tidak dapatberhenti menggunakan Injiluntuk mengutuk mereka yangmemperdaya sesama akibat wangdan kuasa,” tegas Sri Paus.

Beliau menyatakan bahawadunia mampu memberikan yangterbaik tetapi pada hari ini, akibatbeberapa “cara teknikal dankewangan” telah memperkuatpotensi untuk kebaikan dan kejahatansehingga di beberapa tempatdi dunia terdapat lebihanwang, manakala di tempat lainpula tidak ada sumber untukterus bertahan.

Fransiskus menjelaskan, terutamadalam kunjungan-kunjungannya,beliau melihat paradoksekonomi global, situasi di manakekayaan hanya dimiliki olehorang-orang berpengaruh danyang pandai memanipulasi.

Padahal, kita mempunyai ramaipekerja, pengusaha dan pentadbirdalam bidang keadilan, solidaritidan keamanan untuk mewujudkanjalan kebenaran, kebajikandan keindahan adalah sukartetapi praktikal dan perlu, lebihlebihlagi dalam bidang ekonomidan kewangan,” ujar Sri PausFransiskus.

Dia menyatakan bahawa,seperti yang ditunjukkan dalambuku itu, pemikirannya adalahberdasarkan kekayaan doktrinsosial Gereja.“Pertama sebagai seorangKristian yang sederhana, kemudiansebagai seorang religius danseorang paderi, kemudian sebagaiSri Paus, saya percayabahawa isu-isu sosial dan ekonomitidak dapat dipisahkan daripadapesan Injil,”katanya.

“Ekonomi adalah komponenpenting bagi setiap masyarakat,ia menentukan kualiti kehidupandan sekalipun mati, menyumbanguntuk membuat kewujudanmanusia yang layak atau tidaklayak.”

“Oleh itu, Injil mendudukitempat terpenting dalam renunganGereja, di mana ia melihatlelaki dan wanita sebagai orangorangyang dipanggil untuk bekerjasamadengan rencana Tuhanmelalui kerja, pengeluaran,pengedaran dan penggunaanbarang dan perkhidmatan.”--CNS

Total Comments:0

Name
Email
Comments