Jangan takut dengan cabaran, teruslah dekat dengan Yesus

Perwakilan Vatikan di Timor- Leste, Msgr Marco Sprizzi mengajak orang-orang muda, terutama mahasiswa yang akan menjadi pemimpin masa hadapan, untuk tidak hanya mencari pengetahuan tetapi juga kecerdasan spiritual, untuk menjadi saksi sejati kasih Kristus.

Aug 16, 2019

DILI: Perwakilan Vatikan di Timor- Leste, Msgr Marco Sprizzi mengajak orang-orang muda, terutama mahasiswa yang akan menjadi pemimpin masa hadapan, untuk tidak hanya mencari pengetahuan tetapi juga kecerdasan spiritual, untuk menjadi saksi sejati kasih Kristus.

Monsignor Sprizzi menyampaikan hal itu ketika dia, bersama dengan Uskup Dili Msgr Virgilio do Carmo da Silva, menghadiri acara khusus Orang Muda Katolik baru-baru ini,bertempat dekat patung Kristus Raja setinggi 27 meter yang menjadi ikon kota Dili.

Beliau mengatakan bahawa kaum muda memiliki tempat yang sangat penting bagi masa depan Timor-Leste dan Gereja Katolik, maka mereka harus mempersiapkan diri untuk mengambil peranan kepemimpinan pada masa hadapan.

“Namun, tidak cukup hanya tumbuh secara akademik. Penting juga untuk menyeimbangkan ini dengan pertumbuhan rohani, iaitu iman pada Kristus,” katanya.

“Kalian harus memperdalam spiritualiti agar ilmu pengetahuan dan iman dapat berjalan berdampingan dalam hidup kalian,” katanya pada pertemuan itu.

Acara ini merupakan acara tahunan penyerahan Salib Universiti. Tahun ini salib itu dipindahkan dari Institute Superior Cristal ke Universiti Dili.

Salib Universiti merupakan inisiatif daripada Uskup Alberto Ricardo da Silva dari Dili yang meninggal dunia pada bulan April 2015. Salib itu adalah untuk memperingatkan mahasiwa bahawa cinta Kristus sentiasa merangkul mereka.

Salib ditempatkan untuk devosi di universiti yang dipilih setiap tahun. Dili memiliki sembilan Perguruan Tinggi, yang masing-masing memiliki ribuan siswa yang berasal dari 13 daerah di seluruh Timor-Leste.

Uskup Dili, Msgr Virgilio do Carmo Da Silva, mengatakan kepada para siswa bahawa Sri Paus Fransiskus memberikan perhatian khusus kepada mereka melalui seruan apostolik terbarunya “Christus Vivit” (Kristus yang Hidup), yang mengajak kaum muda untuk menjadi seperti Kristus.

“Jangan lari dari masalah sebaiknya tetap lebih dekat dengan Kristus,” kata uskup itu.

Prelatus itu mengatakan Salib Universiti yang datang ke universiti mereka melambangkan Yesus yang selalu ingin bersatu dengan mereka.

“Gereja mengharapkan kalian untuk menjadi saksi Kristus di kampus masing- masing. Kerana itu, hendaknya kalian tidak melibatkan diri dalam dadah, balas dendam atau permusuhan,” pesan Bapa Uskup itu lagi.

Belarmino de Sena, 23, seorang mahasiswa sastera Inggeris di Universiti Oriental Timor-Leste, devosi kepada Yesus melalui Salib Universiti telah meningkatkan rasa percaya dirinya.--ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments