Jumaat Belas Kasih: Bapa Suci kunjungi pesakit Alzheimer

Paus Fransiskus melanjutkan tradisi “Jumaat Belas kasih” minggu ini dengan mengunjungi Desa Emanuele di pinggiran utara Roma.

Apr 19, 2019

ROMA, Itali: Paus Fransiskus melanjutkan tradisi “Jumaat Belas kasih” minggu ini dengan mengunjungi Desa Emanuele di pinggiran utara Roma.

Desa Emanuele adalah sebuah pusat yang didedikasikan untuk perawatan orang yang menderita penyakit Alzheimer.

Alzheimer adalah bentuk paling umum dari demensia, penyakit degeneratif yang tidak dapat disembuhkan yang menyebabkan kerosakan neuron di bahagian otak tertentu dan mengganggu fungsi kognitif yang progresif. Ini mempengaruhi memori, bahasa, dan perilaku.

Kedatangan Sri Paus itu disambut gembira oleh penghuni dan kakitangan pusat tersebut. Bapa Suci berbual dan menyapa dengan para penghuni dan memberikan kata-kata penghiburan.

Dengan kunjungan ini, Fransiskus ingin menarik perhatian ramai untuk memerhatikan para pesakit Alzheimer kerana mereka sering ditinggalkan sendirian oleh masyarakat.

Prelatus itu juga menuntut agar lebih ramai umat yang sedar dan menghormati keperluan serta martabat mereka yang hidup dengan penyakit ini.

Pada Hari Alzheimer Sedunia ke-23, 21 September 2016 semasa Audiensi Umum, Paus Fransiskus berkata, “Saya mengajak semua orang untuk merenung sejenak, mengingati bersama perhatian Maria dan kelembutan Yesus yangMaha Penyayang, mereka yang menghidapi penyakit ini, bersama dengan keluarga mereka. Kita juga berdoa bagi orangorang yang dekat dengan orang memahami keperluan mereka, bahkan yang paling tak terlihat, kerana semua itu terlihat dengan mata penuh cinta.” — media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments