Kebijaksanaan pemimpin terletak pada kerendahan hati dan pelayanan kasihnya

Pada hari Minggu Paskah IVmerupakan hari MingguPanggilan.

Apr 20, 2018

HARI MINGGU
PASKAH IV
KIS 4:8-12;
1YOH 3:1-2;
YOH 10:11-18
Pada hari Minggu Paskah IVmerupakan hari MingguPanggilan. KebanyakanGereja akan memanggil Paderi,Seminarian atau religius untukmengongsikan perkongsian panggilanmereka.

Diharapkan pada MingguPanggilan ini, umat khususnya ibubapa, dapat mempersembahkananak-anak mereka untuk menjadiPaderi atau religius.Memang realiti pada hari ini,apabila si ibu hamil sahaja pelbagaiperancangan untuk si bayisudah dibincang dan difikirkan.

Ada yang mahu anaknya nantidihantar ke sekolah Tadika terbaik,mencari pengasuh terbaik dansemua yang terbaik.Diharapkan, ibu bapa dapatmenyelitkan doa terbaik buat anakanakagar Tuhan sudi memilihanak-anak mereka menjadi Paderiatau religius.

Saya juga, pertama-tama inginmengajak rakan-rakan Paderiuntuk merenung, sejauh mana sayasebagai Paderi, sungguh-sungguhmelayani umat atau memberikannyawa bagi domba-dombanya?Persoalan ini juga ditujukan khasuntuk para religius dan kaumawam.

Marilah kita sedari dan hayatibahawa kita ditahbiskan menjadiimam berpartisipasi dalam imamatUskup, gembala kita, yang senantiasaberusaha menjadi hamba yanghina dina untuk melayani umatTuhan.Kita dipanggil untuk mendukungusaha gembala kita ini denganmenjadi pelayan-pelayan bagiumat Tuhan, yang diserahkankepada kita untuk digembalakan.

Ciri khas pelayan yang baik antaralain: bekerja keras tak kenal waktu,ceria/gembira, dinamis, dan lainlain... demi membahagiakan ataumenyelamatkan mereka yang harusdilayani.

Paderi berasal dari umat danbagi umat, maka kesuburan panggilanimamat tergantung dari kualitikehidupan umat Tuhan ataukeluarga Katolik sebagai tempatmunculnya benih-benih panggilanmahupun pemekaran benih panggilan.Maka saya berharap kepadasegenap umat, khususnya keluargakeluargaKatolik untuk menyokongpromosi panggilan imam.

Salahsatu ciri khas keperibadian yanghendaknya diusahakan adalahPEKA kepada keperluan sesama.Bapa Suci yang telah diangkatmenjadi Santo, Yohanes Paulus IImengatakan, “Mereka yang telahterpanggil menjadi Paderi, Brotheratau Sister, hendaknya juga berpartisipasidalam promosi panggilan.

”Cara utama dan pertama-tamauntuk promosi panggilan adalahkesaksian hidup terpanggil. Makabaiklah secara khusus kamiingatkan rakan-rakan Paderi untukmerenungkan dan menghayatiajaran ini, iaitu “Panggilankepaderian itu pada hakikatnyapanggilan untuk kekudusan, dalamcorak yang sesuai denganSakramen Tahbisan.

Kekudusan bererti bermesraandengan Tuhan, mengikuti Kristusyang miskin, murni dan rendahhati. Kekudusan itu cinta kasihtanpa syarat terhadap jiwa-jiwa,dan penyerahan diri sendiri untukmereka dan demi kesejahteraanmereka yang sejati.

Kekudusanbererti mengasihi Gereja yang sucidan menghendaki kita menjadisuci, kerana itulah misi yang olehKristus dipercayakan kepadanya.

Anda masing-masing harus menjadikudus pula untuk membantusaudara-saudari anda menempuhpanggilan mereka menuju kesucian”(Paus Yohanes Paulus II:Anjuran Apostolik, Pastores DavoVobis , 25 Mac 1992, no 33).Dalam Injil pendek hari ini juga,dikemukakan dua ciri khas Yesussebagai gembala. Pertama : gembaladan domba saling mengenal.

“Domba-domba-Ku mendengarkansuara-Ku, Aku mengenal mereka,dan mereka mengikut Aku”.Dengan demikian adalah hubunganerat antara mereka.Kedua: gembala memberikanhidupnya kepada mereka dan demimereka! Tiada orang atau apapunlainnya dapat memisahkan mereka.

Domba-domba berasa aman, merekaadalah sasaran kasih dan keprihatinangembalanya, bukansekadar sebagai hal-hal yang harusdiurus dan dipelahara belaka.

Segala perhatian gembala tertujukepada kawanan dombanya.Dalam Injil hari ini kita diperkuatiman/kepercayaan kita! Kita percayaakan kasih Bapa kita sebagaiGembala Agung, seperti terbuktidalam diri Yesus Putera-Nya! Apapun dan bagaimana pun keadaankita, dengan segala kelemahan dankekekurangannya, Bapa danPutera-Nya adalah Gembala kita,yang selalu dapat dipercayasepenuhnya.--IGN

Total Comments:0

Name
Email
Comments