Keluarga, lahirnya kehidupan dan pusat perencanaan Tuhan

Ketika bertemu dengan anggota Forum Asosiasi Keluarga di Dewan Clementina, Roma, pada 17 Jun lalu, Sri Paus Fransiskus memuji usaha dan karya mereka yang memperjuangkan nilai-nilai keluarga.

Jun 22, 2018

VATIKAN: Ketika bertemu dengan anggota Forum Asosiasi Keluarga di Dewan Clementina, Roma, pada 17 Jun lalu, Sri Paus Fransiskus memuji usaha dan karya mereka yang memperjuangkan nilai-nilai keluarga.

Asosiasi itu merayakan ulang tahun ke-25.

Pesan Sri Paus kepada asosiasi itu, “Keluarga yang kalian promosikan dalam pelbagai cara adalah pusat rencana Tuhan dan keluarga adalah tempat lahirnya kehidupan. Kasih Yesus bagi anakanak, ajaran-Nya tentang keluarga dan ajaran-Nya bahawa perkahwinan tidak boleh dicairkan ... bagaikan jendela yang diarahkan pada misteri Tuhan sendiri yakni Cinta akan satu Tuhan, tiga peribadi, ujar Sri Paus Fransiskus.

Bapa Suci Fransiskus juga menyeru para anggota asosiasi itu untuk berani dan hadir bersaksi tentang sukacita cinta. Prelatus itu juga amat menghargai upaya-upaya asosiasi itu yang aktif mempromosi serta melindungi keluarga dengan undangundang, mempertahankan fungsi keluarga serta hak dan bertanggungjawab dalam bidang budaya, sosial dan politik.

Fransiskus berpesan pada akhir pertemuan bahawa masalah-masalah yang dihadapi keluarga dalam masyarakat hari ini harus dihadapi dengan tegas dan murah hati. — CNS

Total Comments:0

Name
Email
Comments