Kenali Santo Anda St Markus: April 25

Markus hidup pada zaman Yesus. Dia bukan salah seorang dari kedua belas rasul Kristus, melainkan saudara sepupu St. Barnabas, rasul. Markus menjadi terkenal kerana ia menulis salah satu dari keempat Injil.

Apr 17, 2014

Markus hidup pada zaman Yesus. Dia bukan salah seorang dari kedua belas rasul Kristus, melainkan saudara sepupu St. Barnabas, rasul. Markus menjadi terkenal kerana ia menulis salah satu dari keempat Injil. Sebab itu dia digelar pengarang Injil. Injil Markus cukup singkat, tetapi memberi banyak keterangan terperinci yang tidak terdapat dalam Injil lainnya.

Ketika masih muda, Markus pergi bersama dua rasul besar, Paulus dan Barnabas, dalam suatu perjalanan kerasulan untuk mewartakan ajaran Yesus pada bangsa-bangsa lain. Tetapi, sebelum perjalanan berakhir, Markus berselisih faham dengan St. Paulus. Oleh itu Markus mendadak kembali ke Yerusalem.

Paulus dan Markus akhirnya dapat mengatasi perselisihan mereka. Malahan, dari penjara di Roma, Paulus menulis agar Markus datang untuk menghibur serta membantunya. Markus juga menjadi murid kesayangan St. Petrus, paus pertama. St. Petrus menyebut St. Markus sebagai “anakku.” Kerana itu, sebahagian orang beranggapan bahawa Petrus hendak mengatakan bahawa dialah yang membaptis Markus. Markus ditahbiskan sebagai uskup dan diutus ke Alexandria, Mesir.

Di sana dia mempengaruhi ramai orang untuk bertaubat. Dia bekerja keras untuk mewartakan kasih bagi Yesus dan Gereja-Nya. Menurut tradisi dia harus mengalami penderitaan yang panjang serta menyakitkan sebelum ia wafat. Relik St. Markus dibawa ke Venesia, Itali. Ia diangkat sebagai santo pelindung kota Venesia. Peziarah pergi ke Basilika St. Markus yang indah untuk menghormatinya serta mohon bantuan doanya. "Pergilah ke seluruh dunia, beritakanlah Injil kepada segala makhluk" (Markus 16:15)

Total Comments:0

Name
Email
Comments