Kenali Santo Anda Sta Gertrude ~ 16 November ~

Sta Gertrude ~ 16 November ~

Nov 09, 2018

 Sta Gertrude
~ 16 November ~

Gertrude memasuki sebuah biara di Saxony dalam usia yang amat muda.

Di bawah bimbingan St. Mechtildis, gadis itu bertumbuh menjadi seorang biarawati yang riang gembira dan kudus.

Sr. Gertrude seorang yang menyenangkan serta cerdas. Beliau boleh menguasai bahasa Latin dengan amat baik. Sesungguhnya, pada awal kehidupannya, Gertrude kurang suka belajar agama dan juga mata pelajaran yang lain.

Tetapi, ketika berusia 26 tahun, Yesus menampakkan diri kepadanya. Yesus berkata bahawa mulai saat itu, Sr. Gertrude hanya akan berfikir tentang mengasihi-Nya serta berusaha untuk hidup kudus.

Sejak itu, Sr. Gertrude mulai belajar Kitab Suci dengan minat dan semangat mendalam. Pengetahuannya tentang agama Katolik yang kudus menjadi semakin luas.

Yesus menampakkan diri kepada St. Gertrude banyak kali. Tuhan menunjukkan Hati-Nya yang Mahakudus. Dua kali Yesus mengizinkan St. Gertrude mengistirahatkan kepalanya di Hati-Nya yang Mahakudus. Oleh kerana kasihnya yang amat besar kepada Yesus, Mempelai Ilahi-nya, St. Gertrude berusaha untuk memperbaiki kelemahan-kelemahannya dan menjadi lebih baik dari sebelumnya.

Beliau percaya kepada Yesus dengan segenap hati dan oleh kerana kepercayaan mendalam itu, Santa itu senantiasa dipenuhi rasa damai dan sukacita.

St. Gertrude mempunyai devosi yang mendalam kepada Yesus dalam Sakramen Mahakudus. Dia amat bahagia dan berasa tenang ketika menerima Komuni Kudus.

St. Gertrude juga amat berdevosi kepada St. Yosef, bapa asuh Yesus. Getrude juga banyak menulis doa-doa yang indah

Total Comments:0

Name
Email
Comments