Kenali Santo Anda: Tujuh Saudara Suci Pendiri Ordo Servite

The Order of the Servite was approved by the Vatican in 1259. The seven founders were proclaimed as saints by Pope Leo XIII in 1888.

Feb 15, 2019

Tarekat Hamba- Hamba Santa Perawan Maria
~ 17 Februari ~

Ketujuh-tujuh santo ini hidup pada abad ketigabelas. Mereka semua berasal dari Florence, Itali. Setiap mereka memiliki cinta mendalam kepada Bonda Maria.

Mereka juga adalah anggota-anggota aktif suatu konfraternitas (persaudaraan sejati) Santa Perawan Maria.Kisah bagaimana mereka menjadi pendiri Ordo Servite sungguh menakjubkan.

Pada Hari Raya Santa Perawan Maria Diangkat ke Syurga, ketika mereka bertujuh khusyuk dalam doa, Bonda Maria menampakkan diri kepada mereka. Bonda Tuhan mengilhami mereka untuk meninggalkan perkara duniawi dan hidup hanya bagi Tuhan. Setelah beberapa tahun hidup sebagai pertapa, mereka menghadap uskup.

Mereka mohon suatu peraturan hidup yang perlu mereka taati. Uskup mendorong mereka untuk berdoa dan memohon bimbingan Bonda Maria. Santa Maria menampakkan diri kembali kepada mereka dengan membawa sehelai jubah hitam. Di sampingnya seorang malaikat membawa sebuah gulungan bertulis “Hamba-hamba Santa Perawan Maria”. Dalam penglihatan itu, Bonda Maria mengatakan bahawa dia telah memilih mereka menjadi hamba-hambanya dan meminta mereka untuk mengenakan jubah hitam. Inilah jubah yang mulai mereka kenakan pada tahun 1240 lalu memulakan hidup religius seturut peraturan St Agustinus.

Enam daripada mereka telah ditahbis menjadi Paderi. Mereka ialah Bonfilius, Amadeus, Hugo, Sostenes, Manettus dan Buonagiunta. Yang ketujuh, Alexis, tetap dalam statusnya sebagai seorang rohaniwan yang mengagumkan hingga akhir hayatnya.

Dalam kerendahan hatinya, Alexis memilih untuk tidak ditahbiskan ke jinjang imamat. Ramai pemuda datang menggabungkan diri dengan para pendiri yang kudus ini. Mereka dikenal sebagai Hamba-hamba Santa Perawan Maria atau Servite.

Ordo Servite mendapat persetujuan dari Vatican pada tahun 1259. Ketujuh-tujuh pendirinya dimaklumkan sebagai santo oleh Paus Leo XIII pada tahun 1888.

Total Comments:0

Name
Email
Comments