Kerajaan Argentina beri ketenteraan China stesen angkasa di Patagonia

Argentina secara rasmi memberikan China stesen angkasa yang kontroversial, mula beroperasi dua tahun lalu di Patagonia.

Aug 14, 2020

BUENOS AIRES: Argentina secara rasmi memberikan China stesen angkasa yang kontroversial, mula beroperasi dua tahun lalu di Patagonia.

Keputusan itu adalah susulan permintaan eksplisit dari Presiden China, Xi Jinping kepada rakan sejawatannya dari Argentina, Alberto Fernandez. Pada minggu yang sama bank pusat Argentina memperbaharui pertukaran mata wang dengan bank pusat China dengan harga AS $ 18.5 bilion.

Bagi beberapa pemerhati, keduadua perjanjian itu memeterai pakatan politik-ekonomi kedua-dunia negara.

Fernandez menandatangani rang undang-undang yang di adopsi pada tahun 2015. Ia memberikan China pangkalan seluas 200 hektar di wilayah Neuquén dengan pengecualian cukai selama 50 tahun. Kemudahan ini dikendalikan oleh agensi Pelancaran Satelit dan Pengendalian Jejak, yang dikendalikan oleh Tentera Rakyat China, dan hanya menggunakan tenaga kerja pegawai dari China.

Setakat ini, Beijing telah melaburkan AS $ 50 juta untuk membina stesen tersebut, yang merangkumi antena 35 meter. Kerajaan Argentina hanya dapat menggunakan 10 peratus masa operasi peralatan pemerhatian ruang.

Selain penjelajahan “damai”, nampaknya alasan China untuk pangkalan itu, pakar Eropah dan AS percaya bahawa kemudahan ini juga mempunyai tujuan lain.

Mereka memberi amaran kemungkinan aktiviti pengintipan, sabotaj dan aktiviti ketenteraan lain yang dilarang di bawah perjanjian antarabangsa. “Konsesi itu terlalu menguntungkan pemerintah China,” kata Martín Dinatale, seorang wartawan dan pakar Argentina.

Dinatale menyatakan bahawa Xi baru-baru ini berjanji kepada presiden Argentina bahawa dia akan menaikkan status hubungan diplomatik antara kedua negara.

Perkongsian strategik global saat ini akan menjadi kerjasama penuh, yang “memberikan manfaat yang lebih besar bagi kedua-dua pihak, tetapi juga komitmen yang lebih besar”. –– Asia News

Total Comments:0

Name
Email
Comments