Keuskupan Agung Seoul mula kursus Kitab Suci melalui Youtube

Keuskupan Agung Seoul mula kursus Kitab Suci melalui Youtube

Dec 07, 2018

SEOUL: Ketika semakin ramai orang menikmati betapa mudahnya menonton video melalui telefon pintar mereka, Keuskupan Agung Seoul di Korea Selatan melancarkan sebuah saluran khusus pelajaran Kitab Suci.

Komisi Komunikasi keuskupan memulai Saluran Kitab Suci pada Sabtu (24/11) setelah Kardinal Andrew Yeom Soo-jung dari Seoul mengeluarkan petunjuk pastoral yang menekankan bahawa Sabda Tuhan merupakan kekuatan untuk evangelisasi baru.

Tiga orang imam akan menyampaikan pengajaran melalui YouTube. Ketua Komisi Komunikasi, Father Mattias Hur Young-yup akan mengajar “Tradisi dalam Kitab Suci,”

Wakil Ketua Komisi Komunikasi Fr Peter Hwang Joong-ho akan mengajar Kitab Keluaran dan setiausaha Komisi Komunikasi Fr Thomas Lee Do-heang akan mengajar Injil Markus.

Durasi pengajaran mereka yang akan dimuat turun ke YouTube setiap minggu tidak lebih dari enam minit bagi membantu umat beriman untuk belajar Kitab Suci dalam waktu singkat. Isi kandungan adalah mudah difahami untuk semua golongan, dari kanak-kanak hinggalah lanjut usia.

“Ramai umat beriman ingin belajar Kitab Suci tetapi mereka sulit mengatur waktu. Saluran itu terbuka bagi mereka yang ingin belajar Kitab Suci ketika mereka dalam perjalanan,” kata Fr Hur.

“Pengajaran itu dirancang untuk membantu umat beriman memahami dan belajar Kitab Suci dengan mudah dalam cara yang menyenangkan dalam waktu yang singkat. Kami berharap semakin amai orang akan tertarik dengan Kitab Suci melalui saluran itu,” lanjutnya. — ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments