Korban intoleransi antara agama, kerajaan tidak berpihak kepada kami

Beberapa korban intoleran bercakap Jaringan Nasional untuk Advokasi Keberagaman menyatakan bahawa negara atau kerajaan tidak pernah ada dan berpihak kepada mereka.

Jun 13, 2014

JAKARTA: Beberapa korban intoleran bercakap Jaringan Nasional untuk Advokasi Keberagaman menyatakan bahawa negara atau kerajaan tidak pernah ada dan berpihak kepada mereka.

“Dalam lima tahun terakhir ini, pelanggaran hak asasi manusia dilakukan secara sistematik oleh negara terhadap jemaah Ahmadiyah, umat Kristian, pemeluk mazhab Syiah dan komuniti sufi/tarekat di pelbagai wilayah di Indonesia,” kata mereka dalam kenyataan akhbar yang diterbitkan pada Jun 4 lalu, di Jakarta.

“Fakta dan data menunjukkan bahawa jaminan atas kebebasan beragama, berkeyakinan dan beribadah di Indonesia terus menjadi buruk. Akibatnya, sebahagian masyarakat korban terusir dari tempat tinggalnya, kehilangan harta benda, anak-anak mereka tidak dapat melanjutkan pendidikan, didiskriminasi sehingga hak-hak asasi mereka juga dinafikan.”

Dalam kenyataan itu juga, jaringan itu menemui dua faktor utama penyebab kekerasan dan aneka bentuk pelanggaran hak asasi manusia terhadap kelompok agama di Indonesia.

Faktor yang pertama adalah negara serta pegawainya tidak pernah tampil sebagai satu kesatuan yang utuh ketika menangani hak-hak berkaitan hak asasi dalam beragama.

Di satu sisi, kerajaan mempromosi hak asasi manusia sebagai menyokong undangundang hak asasi manusia antarabangsa namun di sisi lain, kerajaan dan pegawaipegawai daerah terus menggubal peraturan-peraturan yang kontra-produktif misalnya melarang pemeluk agama yang dianggap sesat untuk menjalankan ibadah seperti yang dialami oleh jemaah Ahmadiyah di Samarinda, Pandeglang dan Jawa Timur.

Juga menghalang atau melarang mendirikan tempat ibadah seperti yang dialami oleh GKI Taman Yasmin Bogor serta 16 Gereja di Aceh Singkil.

Faktor kedua adalah Kepolisian Republik Indonesia (Polri) yang seharusnya tampil di barisan hadapan bagi memberikan jaminan perlindungan sebaliknya hanya ‘membiarkan’ keganasan berlaku ketika masa intoleran melakukan serangan, kekerasan, pembunuhan dan pelbagai bentuk pelanggaran hak kebebasan beragama terhadap kelompok agama yang dianggap sesat atau haram.

Polri yang seharusnya mengambil tindakan tegas, tetapi tindakan minima yang biasanya diambil Polri adalah hanya mengamankan atau mengeluarkan kelompok yang menjadi target serangan kumpulan pelampau.-- Ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments