Menjalani musim Adven pada musim pandemik: Jangan kamu cemas, percayalah kepada-Ku

Bapa Uskup juga menyedari pada masa pandemik covid-19, ramai yang berasa cemas. Oleh itu, sapanjang musim Adven ini, prelatus itu mengajak umat agar memfokus kembali pandangan hidup mereka kepada Yesus dan menaruh keyakinan kepada-Nya.

Nov 28, 2020

KENINGAU: Dalam pesan Advennya, Uskup Cornelius Piong mengatakan adalah sangat dianjurkan bagi umat, secara individu, sebagai sebuah keluarga dan sebuah komuniti atau KKD mengambil masa berrefleksi, adakah sepanjang tahun yang lalu Yesus benar-benar telah kita akui dan terima sebagai Tuhan dan Raja peribadi kita, keluarga kita dan komuniti (KKD) kita?

Bapa Uskup juga menyedari pada masa pandemik covid-19, ramai yang berasa cemas. Oleh itu, sapanjang musim Adven ini, prelatus itu mengajak umat agar memfokus kembali pandangan hidup mereka kepada Yesus dan menaruh keyakinan kepada-Nya.

Berikut merupakan pesan penuh Adven Uskup Cornelius Piong:

Saudara-saudari seiman dalam Kristus, perayaan Kristus Raja yang baru kita rayakan pada 22 November 2020 yang lalu adalah kemuncak tahun liturgi, Tahun A bagi kita umat Katolik. Sepanjang satu tahun kita telah berjalan bersama dalam Yesus Kristus, Tuhan dan Raja kita. Pada 29 November 2020 kita akan memasuki tahun Liturgi baru, Tahun B, sekaligus kita memasuki masa Adven.

Dalam kita memasuki tahun Liturgi yang baru adalah baik bagi kita secara individu, sebagai sebuah keluarga dan sebuah komuniti atau KKD mengambil masa berrefleksi, adakah sepanjang tahun yang lalu Yesus benar-benar telah kita akui dan terima sebagai Tuhan dan Raja peribadi kita, keluarga kita dan komuniti (KKD) kita. Kita perlu melihat dan memeriksa bagaimana keadaan dan kualiti relasi kita dengan Yesusepanjang tahun yang lalu supaya kita dapat memasuki tahun Gereja yang baru dengan tekad yang baru agar Yesus sungguh-sungguh kita terima dan akui sebagai Tuhan dan Raja kita.

Sepanjang hidup ini kita perlu membangun iman yang hidup dan segar, bersaksi serta bertahan.

Dalam masa Adven kita dibantu menyedari dan mensyukuri bahawa Tuhan yang kita kenal dan sembah adalah Tuhan yang ingin  membangun relasi dengan kita umat manusia (Yoh. 1:14; Wahyu 2:20). Inilah alasan mengapa kita perlu bersatu, berakar umbi dan dibangun di atas Yesus (Kol. 2:6-7). Sepanjang masa Adven ini kita ada banyak kesempatan untuk menyedari dan mensyukuri inisiatif-Nya dalam mendekat dan membangun relasi dengan kita  (Yoh. 3:16; Ibrani 1:1-2)).

Sepanjang tahun Liturgi Tahun B, Tuhan Yesus memberi kita kesempatan-kesempatan untuk bertemu atau ‘encounter’ dengan Dia melalui Doa, Sabda-Nya, Sakramen-Sakramen, Komuniti dan alam ciptaan-Nya. Oleh itu sepanjang tahun Liturgi B, sehingga kemuncaknya nanti pada Perayaan Kristus Raja  pada 21 November 2021, marilah kita ambil kesempatan-kesempatan yang dianugerahkan oleh Tuhan kepada kita untuk mahu mengenal, mengasihi dan melayani  Dia sebagai Tuhan dan Raja kita.

Saudara-saudari, sebagai pengikut dan murid Yesus, sepanjang masa pandemik covid-19 kita semua tentu merasa cemas. Sepanjang masa Adven ini marilah kita fokuskan pandangan hidup kita kepada Yesus, ungkapan kasih, penyertaan dan penyelamatan Tuhan bagi kita. Marilah kita menaruh keyakinan kepada pesan Yesus sendiri, “janganlah kamu cemas, percayalah kepada Tuhan dan percayalah kepada-Ku juga”. (Yoh. 14:1).

Marilah kita gunakan masa Adven ini untuk meneguhkan terus kesatuan dan kesetiaan kita kepada Yesus agar Dialah sumber, alasan dan tujuan hidup kita ini walau apa pun gangguan yang kita hadapi sepanjang hidup. Bersama keluarga Kudus semoga kita dibantu hidup sentiasa berpusat kepada Kristus dalam apa pun cabaran hidup yang kita hadapi.

Selamat menjalani masa Adven
Bishop Datuk Cornelius Piong
28 November 2020

Total Comments:0

Name
Email
Comments