Menjalarkan kepimpinan dan pelayanan bersama Yesus

Pada 26 - 28 April lalu, telah berlangsung Seminar Kepimpinan dan Pelayanan Pastoral peringkat Keuskupan Keningau di Rumah Retret Keuskupan Keningau, Tatal.

May 25, 2019

Seminar Kepimpinan dan Pelayanan Pastoral Keuskupan Keningau
Pada 26 - 28 April lalu, telah berlangsung Seminar Kepimpinan dan Pelayanan Pastoral peringkat Keuskupan Keningau di Rumah Retret Keuskupan Keningau, Tatal.

Setelah pemilihan ahli jawatan kuasa yang baru, seminar ini diadakan untuk meningkatkan tahap kepimpinan para pelayan pastoral. Dihadiri 190 orang pemimpin termasuk religius yang telah dipilih oleh umat melalui proses pemilihan, telah menyertai seminar ini.

Mereka disegarkan kembali akan Misi, Visi dan matlamat keuskupan iaitu “Umat Tuhan berjalan bersama dalam Kekudusan, Kesetiaan Dan Kekudusan Yesus Kristus”sebagai panduan dalam pelayanan dan kepimpinan.

“Dalam memimpin umat yang dipercayakan, kita perlu sentiasa merujuk kepada Yesus, pemimpin sejati kita ... Yesus dapat menunjukkan jalan yang benar kerana Dia hidup dalam kesatuan dan kesetiaan dengan Tuhan (Yoh 14:6)” (ucapan Uskup Cornelius Piong semasa proses pemilihan pelayan pastoral peringkat KSFX, 16 Mac 2019).

Uskup Cornelius Piong dalam Misa Pembukaan seminar itu, mengongsikan pengalaman, pelayanan dan kepimpinannya berkaitan dengan peribadi Yesus. “Sebagai pemimpin, kesatuan dengan Tuhan amatlah penting.

Kesatuan ini boleh diperteguhkan melalui perayaan Ekaristi, pelayanan, Adorasi dan Saat Teduh. Selain menjadi role model kepada umat, pelayan pastoral juga dapat mengajak umat untuk menjalinkan hubungan yang akrab dengan Tuhan melalui perkataan dan tindakan konkrit mereka,” ujar Uskup Cornelius.

Para pelayan pastoral juga mendengar sesi-sesi utama daripada seorang Romo dari Indonesia iaitu Romo Dr. Ignatius L.Madya Utama S.J.,M.M, seorang paderi dan Pensyarah Teologi di Sekolah Tinggi Filsafat Driyarkara Jakarta dan Pusat Pastoral Yogyakarta.

Ceramahnya yang bertajuk “Kepimpinan dan Pelayanan Pastoral” dibahagikan kepada beberapa peringkat untuk membantu para peserta mengenal dan memahami pelayanan Pastoral. -- Komsos K’gau

Total Comments:0

Name
Email
Comments