Misa terakhir online Sri Paus Fransiskus raya ulang tahun ke-100 Santo Yohanes Paulus II

Sri Paus Fransiksus akan menghentikan siaran langsung Misa pagi mulai Isnin, 18 Mei, setelah bersiaran secara langsung lebih dari dua bulan sejak penutupan Gereja akibat pandemik virus corona.

May 16, 2020

VATIKAN: Sri Paus Fransiksus akan menghentikan siaran langsung Misa pagi mulai Isnin, 18 Mei, setelah bersiaran secara langsung lebih dari dua bulan sejak penutupan Gereja akibat pandemik virus corona.

Pada 18 Mei ini, perayaan Misa di Itali diizinkan untuk dirayakan bersama kehadiran umat beriman.

Siaran langsung terakhir Misa Sri Paus akan menjadi yang istimewa kerana menan dai peringatan 100 tahun kelahiran Karol Wojtyla, atau Sri Paus St. Yohanes Paulus II.

Bapa Suci  Fransiskus akan merayakan Misa di altar di atas makam pendahulunya pada hari itu.

Sri Paus St. Yohanes Paulus II lahir pada tahun 1920, terpilih sebagai Uskup Roma pada tahun 1978, meninggal pada tahun 2005, dan dikanonisasi pada tahun 2014.

Berita Vatikan melaporkan bahawa siaran  langsung video, radio, dan streaming online perayaan Misa pagi di Casa Santa Marta ketika tempoh kuarantin adalah “hadiah yang tak terduga dan indah.”

Media itu mengatakan ramai orang “berasa ditemani dan disokong oleh Sri Paus,  yang diam-diam mengetuk pintu rumah mereka setiap pagi.

"Keindahan dan kesederhanaan homili Sri Paus memungkinkan kita semua memasuki  halaman-halaman Injil, seolah-olah kita hadir ketika peristiwa-peristiwa itu terjadi,” tambahnya.

“Selama masa darurat yang telah mengunci kita di dalam tembok rumah kita, pentingnya khutbah harian Sri Paus menjadi inspirasi lebih-lebih lagi di tengah-tengah ketidakpastian, penderitaan, kesedihan, dan banyak pertanyaan tentang masa depan,” kata laporan itu. -- ucanews/media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments