Objektif Hari Orang Miskin Sedunia

Objektif Hari Orang Miskin Sedunia

Nov 09, 2018

VATIKAN: Hari Orang Miskin Sedunia menjadi sumbangan kecil yang dapat dilakukan seluruh Gereja agar orang miskin tahu tangisan mereka tidak pernah terdengar, kata Sri Paus dalam pesannya.

“Ini seperti setitis air di padang pasir kemiskinan, namun itu dapat menjadi tanda berbahagi bagi mereka yang memerlukan, bahawa mereka mungkin mengalami kehadiran aktif seorang saudara laki-laki atau perempuan,” katanya.

Pertemuan ini adalah panggilan untuk keterlibatan peribadi, bukan delegasi kepada orang lain, katanya. Dan itu bukan pemberian yang dingin, sebaliknya suatu tindakan yang memerlukan “perhatian penuh kasih” sama seperti Tuhan menawarkan semua orang.

Begitu banyak orang yang sedang menunggu jawaban makna kehidupan dan jawaban “mengapa mereka terjatuh sejauh ini dan bagaimana mereka dapat melarikan diri!” Mereka menunggu dari seseorang untuk datang dan berkata, “Pakailah hatimu; bangkitlah, dia memanggil anda,” kata Sri Paus.

Sayangnya, orang sering menolak, tidak tertarik pada orang miskin. Jeritan orang miskin sering kali dibalas dengan teguran dan diminta untuk berdiam.

Ada juga yang mempunyai penyakit “fobia” kemiskinan sehingga orang miskin dilihat sebagai pembawa “ketidakamanan dan ketidakstabilan” malah ditolak dan dipinggirkan. Tetapi sikap ini samalah dengan menjauhkan diri daripada Yesus sedangkan Dia “tidak menolak orang miskin, tetapi memanggil mereka dan menghibur mereka," katanya.

Meskipun anggota Gereja Katolik yang menawarkan perawatan dan bantuan mereka dimotivasi oleh iman mereka dan keinginan untuk membagikan Khabar Gembira dengan orang lain, dia mengatakan bahawa para uskup, imam, religius, dan umat Katolik awam harus mengakui bahawa "di dunia yang sangat miskin, kemampuan kita untuk bertindak terbatas, lemah dan tidak memadai."

“Gereja harus bekerja sama dengan orang lain sehingga upaya bersama dapat mencapai tujuan mereka lebih efektif. Dalam melayani orang miskin, hal terakhir yang kita perlukan adalah terus berjuang bersama,” tegas Sri Paus. — CNS

Total Comments:0

Name
Email
Comments