Paderi dibunuh 160 tahun lalu mendekati beatifikasi

Keuskupan Miao, salah satu keuskupan di negeri Arunachal Pradesh, India telah melangkah lebih jauh dalam proses kanonisasi dua misionari Perancis yang dibunuh 165 tahun yang lalu di sebuah desa yang bersempadan dengan China.

Sep 27, 2019

ITANAGAR: Keuskupan Miao, salah satu keuskupan di negeri Arunachal Pradesh, India telah melangkah lebih jauh dalam proses kanonisasi dua misionari Perancis yang dibunuh 165 tahun yang lalu di sebuah desa yang bersempadan dengan China.

Pada 14 September, keuskupan itu membentuk dewan penyelidikan keuskupan sebagai sebahagian dari proses untuk menyatakan Pastor Nicolas Michael Krick dan Augustin-Etienne Bourry sebagai orang suci.

Para misionari dari Societe des Missions Etrangeres de Paris atau Serikat Misi Imam Praja dari Paris (MEP) terbunuh ketika dalam perjalanan ke Tibet pada 1854 oleh seorang ketua suku Mishmi di desa Somme. Fr Krick berusia 34 dan Fr Bourry 28.

Proses kanonisasi dimulakan ketika Vatikan memberikan lampu hijau dengan mendeklarasikan mereka sebagai “Hamba Tuhan” pada Jun 2017. Dewan penyelidikan keuskupan tetap memegang peranan mendasar untuk beatifikasi dan kemudian kanonisasi, kerana tujuannya untuk mempelajari dokumen dan bukti sejarah yang terkait dengan para misionari untuk memastikan kebajikan wira iman mereka. — ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments