Paderi jangkau pelarian, pesakit kusta terjejas akibat pandemik

Semasa pandemik COVID-19, kegiatan Pastor R. Jesudass sehari-hari adalah mempersiapkan bantuan bagi keluarga miskin di sekitar desa Dharmapuri yang terletak di Tamil Nadu, selatan India. Ini telah menjadi rutin baru bagi imam berusia 45 tahun itu sejak lockdown di negara tersebut bagi menghalang penyebaran coronavirus.

May 16, 2020

DHARMAPURI, Tamil Nadu, India: Semasa pandemik COVID-19, kegiatan Pastor R. Jesudass sehari-hari adalah mempersiapkan bantuan bagi keluarga miskin di sekitar desa Dharmapuri yang terletak di Tamil Nadu, selatan India. Ini telah menjadi rutin baru bagi imam berusia 45 tahun itu sejak lockdown di negara tersebut bagi menghalang penyebaran coronavirus.

Pastor Jessu – yang bekerja sebagai direktur yayasan gereja (Dharmapuri Social Service Society)  pertama kali menyedari akibat corovavirus semasa menghadiri seminar anjuran Caritas  di  New Delhi pada 11 Februari.

Setelah kembali ke paroki, paderi itu setiap hari mengunjungi perkampungan malah sekolah untuk memberitahu bahaya coro navirus, mengedarkan bantuan berupa barangan makanan serta topeng muka. Paderi itu juga menjangkau para pelarian, pekerja dari Sri Lanka dan pesakit kusta bersama para relawan. Sejak negara itu menjalani lockdown, gereja di Dharmapuri telah menjangkau lebih dari 3,000 keluarga. Mereka adalah orang-orang yang sangat menderita kerana tidak memiliki sarana untuk mencari nafkah akibat lockdown. --ucanews

Total Comments:0

Name
Email
Comments