Pesta Sto Paulus VI dimasukkan dalam kalendar universal

Pesta Sto Paulus VI dimasukkan dalam kalendar universal

Feb 15, 2019

KOTA VATIKAN:  Mempertimbangkan kekudusan Sto Paulus VI dan pengaruh pelayanannya kepada gereja sejagat, Sri Paus Fransiskus telah meluluskan agar santo itu dimasukkan dalam kalendar pesta santosanta sedunia sebagai perayaan pilihan bukan wajib.

Perayaan mantan Sri Paus itu jatuh pada 29 Mei pada Kalendar Romawi Umum yang dikhususkan oleh ritus Latin untuk Gereja Katolik.

Pada 6 Feb, Vatikan telah memaklumkan dekri yang dikeluarkan oleh Kongregasi Ibadat Ilahi dan Sakramen pada 25 Januari, sempena perayaan pertobatan Sto Paulus, rasul.

Sri Paus Fransiskus yang mengkanonisasi Paulus VI pada bulan Oktober 2018, meluluskan perayaan pilihan ini selaras dengan permohonan- permohonan umat Tuhan, ujar dekri tersebut yang ditandatangani oleh Kardinal Robert Sarah dan Uskup Agung Arthur Roche, prefek kongregasi dan setiausaha.

Kenyataan itu juga menyatakan, dengan mempertimbangkan kekudusan Sto Paulus VI yang banyak memberi inspirasi kepada umat sejagat berdasarkan karya dan perkataannya, serta pengaruh besar mendiang Sri Paus itu melalui pelayanan apostolik bagi gereja sejagat, maka perayaan baru dimasukkan ke dalam semua kalendar dan buku-buku liturgi untuk perayaan Misa dan Ibadat Harian. — CNS

Total Comments:0

Name
Email
Comments