Polis Malaysia tangkap empat militan rancang jihad

Empat orang disyaki militan telah ditahan atas sabitan keganasan dan rancangan pembunuhan untuk membalas dendam di atas kematian seorang ahli bomba, Mohammad Adib Mohd Kassim.

May 18, 2019

KUALA LUMPUR: Empat orang disyaki militan telah ditahan atas sabitan keganasan dan rancangan pembunuhan untuk membalas dendam di atas kematian seorang ahli bomba, Mohammad Adib Mohd Kassim.

Ketua Polis Negara (KPN), Datuk Seri Abdul Hamid Bador, dalam sidang akhbar berkata empat orang suspek lelaki — seorang rakyat Malaysia, dua orang Rohingya dan seorang warga Indonesia — ditahan dalam satu operasi khas oleh Bahagian Keganasan Kaunter (E8) di Terengganu dan Lembah Klang antara 5 Mei dan 7 Mei.

Pegawai E8 mengesan sekumpulan pengganas Negara Islam (IS) sel negeri yang merancang untuk membunuh empat orang kenamaan dan melancarkan serangan besar-besaran ke atas rumah ibadat bukan Islam, serta pusatpusat hiburan di Lembah Klang.

Mereka merancang untuk melaksanakan rancangan mereka pada minggu pertama Ramadan untuk “membalas dendam” kematian Muhammad Adib,” kata Abdul Hamid dalam sidang akhbar di Bukit Aman pada 13 Mei.

Mereka menyasarkan VIP atas alasan mereka gagal “melindungi kesucian Islam”, tambahnya.

KPN berkata penangkapan pertama dilakukan terhadap seorang lelaki Malaysia berusia 34 tahun di Kuala Berang, Terengganu, pada 5 Mei.

“Suspek adalah pemimpin sel pengganas dan dalang di sebalik rancangan mereka untuk membunuh dan mengebom sasaran mereka. Tangkapan kedua dilakukan di Kuala Lumpur pada 7 Mei, seorang lelaki Rohingya berusia 20 tahun, yang juga mempunyai kad UNHCR (Kad Pelarian Pertubuhan Bangsa- Bangsa). Dia mengakui bergabung dengan sel dan menyokong kumpulan pengganas Arakan Rohingya Salvation Army (Arsa).

“Dia juga merancang untuk menyerang Kedutaan Myanmar dan mahu pergi ke Rakhine untuk meneruskan ‘jihad’nya,” katanya.

Dua lagi suspek ditahan di Subang Jaya dan Jalan Lama Klang pada 7 Mei, kata Abdul Hamid. KPN berkata polis masih menjejaki tiga anggota lain dari kumpulan besar pengganas.

Suspek-suspek yang masih diburu ialah dua orang rakyat Malaysia, Syazani Mahzan, 21 dan Muhamad Nuurul Amin Azizan, 27 dari Bedong, Kedang, juga rakyat Indonesia, Fatir Tir, di mana alamat terakhirnya di Banting, Selangor. -- Free Malaysia Today/TheStar

Total Comments:0

Name
Email
Comments