Seminarian dan mahasiswa Muslim kunjungi rumah kebajikan rai Hari Toleransi

Keluarga Besar Pencak Silat Perisai Diri (PD) unit Ledalero merayakan Hari Orang Miskin Sedunia 17 November dengan berkunjung ke Rumah Kebajikan Alma Maumere.

Nov 20, 2020

MAUMERE: Keluarga Besar Pencak Silat Perisai Diri (PD) unit Ledalero merayakan Hari Orang Miskin Sedunia 17 November dengan berkunjung ke Rumah Kebajikan Alma Maumere. Manakala sebuah  perkumpulan Muslim, BEM IKIP Muhammadyah Maumere, men gunjungi Orang Dengan Gangguan Jiwa (ODGJ) di Rumah Amal Santa Dymphna Wairklau Maumere untuk merayakan Hari Toleransi Antarabangsa  16 November.

PD unit Ledalero yang terdiri daripada para seminarian  yang diketuai oleh Father Hendrik Maku SVD membawa bantuan berupa beras dan barangan makanan.

Kedatangan mereka disambut oleh Sister Ulin ALMA yang ketua rumah kebajikan yang dihuni oleh 40 kanak-kanak kurang upaya. Sr Ulin dibantu oleh lima orang biarawati dan perawat.

Pada ketika ini, “kami sangat dicabar untuk bersabar mendampingi anak-anak kurang upaya. Kami memerlukan doa daripada para paderi dan seminarian agar dapat   bertahan dalam karya pelayanan ini,” kata Sr Ulin. Menurut Fr  Hendrik, “Saya merasakan komuniti ini adalah syurga dunia, tempat adanya kasih, sukacita dan kegembiraan, ada damai dan ketenangan.”

Kehadiran PD unit Ledalero, jelas Pensyarah Islamologi STFK Ledalero itu, bukan sahaja untuk memberikan bantuan berupa material tetapi juga mahu belajar dari kebijaksanaan hidup.

“Kami yakin, kebijaksanaan hidup bukan hanya dipelajari di kampus, tetapi dari pengalaman perjumpaan langsung dengan yang lain.

Pendamping pusat kebajikan ini adalah guru kebijaksanaan untuk kami semua,” tegasnya.

Sehari sebelumnya, BEM IKIP Muhammadyah (IkipMu) Maumere berbahagi kasih dengan ODGJ di Rumah Kebajikan Santa Dymphna Wairklau. Ketua BEM IkipMu, Gamly Salasa mengatakan kehadiran mereka didorong oleh panggilan hati dan kemanusiaan yang merupakan bentuk peduli dan karya nyata mahasiswa. — PEN@ Katolik

Total Comments:0

Name
Email
Comments