Sri Paus Fransiskus doakan para korban coronavirus

Sri Paus Fransiskus memuji komitmen besar China dalam menangani wabak coronavirus dan berdoa untuk orang-orang yang sakit akibat dijangkiti virus tersebut.

Feb 08, 2020

VATIKAN: Sri Paus Fransiskus memuji komitmen besar China dalam menangani wabak coronavirus dan berdoa untuk orang-orang yang sakit akibat dijangkiti virus tersebut.

"Saya berdoa untuk orang-orang yang sakit kerana virus yang telah menyebar ke seluruh China," ujar Paus Fransiskus di hadapan puluhan ribu orang di Dataran Santo Petrus, pada 26 Januari.

"Semoga Tuhan menerima mereka yang meninggal akibat coronavirus ke dalam kedamaiannya, menghibur keluarga, dan memberikan  kekuatan kepada China yang memerangi virus tersebut," Hubungan antara Vatikan dan Beijing membaik sejak September 2018 ketika kedua-dua belah pihak menandatangani materai bersejarah tentang pelantikan para uskup.

Kemampuan penyebaran coronavirus sejenis penyakit baru itu dinilai semakin kuat dan infeksi dapat terus meningkat. Komisi Kesihatan Nasional China melaporkan hampir dua ribu orang di China terkena jangkitan dan kini sudah ratusan yang mennggal dunia. --media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments