Sri Paus Fransiskus pada Hari Radio Sedunia: Membawa pesan ke tempat yang amat jauh

PBB mengisytiharkan 13 Februari sebagai Hari Radio Sedunia pada tahun 2011, menjadikan ini sebagai acara tahun ini kali ke-10 pada tahun ini.

Feb 20, 2021

VATIKAN: PBB mengisytiharkan 13 Februari sebagai Hari Radio Sedunia pada tahun 2011, menjadikan ini sebagai acara tahun ini kali ke-10 pada tahun ini.

Sambutan yang diadakan sehari selepas Radio Vatikan merayakan ulang tahun ke-90, radio yang dirasmikan oleh Sri Paus Pius XI pada tahun 1931. Sistem radio pertama yang dapat digunakan secara komersial dicipta oleh Guglielmo Marconi, yang kemudiannya menubuhkan Radio Sangti Papa.

Sri Paus Fransiskus turut menulis tweet sokongannya untuk media komunikasi ini.

“#Radio mempunyai sifat yang indah: ia membawa pesan ke tempat yang amat jauh. #WorldRadioDay” Meraikan kepelbagaian umat manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa  Bersatu memilih 13 Februari untuk perayaan tahunan kerana Radio PBB dilancarkan pada tarikh tersebut pada tahun 1946.

UNESCO, agensi kebudayaan PBB, mengeluarkan pesan yang memuji kekuatan radio untuk “membentuk pengalaman kepelbagaian masyarakat dan berdiri sebagai arena bagi semua suara untuk bersuara, diwakili dan didengar.”

“Radio adalah media yang kuat untuk meraikan umat manusia dalam semua kepelbagaiannya dan merupakan platform untuk wacana demokratik. Di peringkat global, radio tetap menjadi medium yang paling banyak digunakan. ”

UNESCO juga menyeru semua stesen radio untuk “melayani masyarakat yang pel bagai, menawarkan pelbagai program, sudut pandang, dan kandungan, dan mencerminkan kepelbagaian khalayak dalam organisasi dan operasi mereka.”

Dalam dunia yang berubah, Mesej untuk Hari Radio Sedunia 2021, dibahagikan kepada tiga sub-tema: - Evolusi: Dunia berubah, radio berkembang. (Merujuk kepada ketahanan dan kesinambungan radio); - Inovasi: Dunia berubah, radio menyesuaikan diri dan berinovasi. (Menunjukkan penyesuaian teknologi yang dibuat radio agar dapat terus diakses oleh semua orang); Hubung Kait: Dunia berubah, radio menghubungkan. (Menjelaskan bagaimana radio membantu mereka yang mengalami bencana alam dan krisis sosioekonomi).

Semasa bertemu pendengar, tiga tema ini  sejajar dengan pesan Sri Paus Fransiskus untuk Hari Komunikasi Sedunia ke-55, di mana beliau mengajak orang ramai memupuk komunikasi yang autentik.

Sangti Papa mengatakan komunikasi harus menjadi tempat pertemuan dan persekutuan. Setiap medium, termasuk radio, berkembang dan disesuaikan untuk memenuhi keperluan setiap generasi untuk berhubung.

Dari sudut pandang orang Kristian, katanya, komunikasi sangat dekat dengan dua ribu tahun  “rangkaian pertemuan” yang berkongsi daya tarikan pengembaraan Kristian.

“Maka, cabaran yang menanti kita,” kata Sri Paus, “adalah berkomunikasi dengan bertemu dengan orang lain, di mana sahaja mereka berada dan apa adanya.” — CNA

Total Comments:0

Name
Email
Comments