Sri Paus Fransiskus, Sri Paus Emeritus Benediktus XVI terima vaksin COVID-19

Sri Paus Fransiskus dan Sri Paus Emeritus Benediktus XVI telah menerima dos pertama vaksin COVID-19. Vatikan mengesahkan perkara ini pada 14 Januari lalu.

Jan 15, 2021

VATIKAN: Sri Paus Fransiskus dan Sri Paus Emeritus Benediktus XVI telah menerima dos pertama vaksin COVID-19. Vatikan mengesahkan perkara ini pada 14 Januari lalu.

Akhbar Takhta Suci mengatakan: “Saya dapat mengesahkan bahawa sebagai sebahagian daripada program vaksinasi Negara Kota Vatikan sehingga kini, dos pertama vaksin COVID-19 telah diberikan kepada Sri Paus Fransiskus dan Sri Paus Emeritus."

Kedua-dua Bapa Suci itu dijangka menerima dos kedua dalam masa tiga minggu. Setiausaha peribadi Benediktus XVI pada hari 12 Januari, mengatakan bahawa Bapa Suci emeritus yang berusia 93 tahun akan menerima vaksin coronavirus sebaik sahaja ia siap.

Uskup Agung Georg Gänswein memberitahu CNA Deutsch, rakan berita berbahasa Jerman CNA, pada 12 Januari bahawa Benediktus XVI akan diberi vaksin "sebaik sahaja vaksin tersedia."

"Saya juga akan diberi vaksin bersama seluruh keluarga Biara Mater Ecclesiae," kata Gänswein, merujuk pada biara Vatikan, tempat tinggal Benediktus XVI sejak mengundurkan diri sebagai Sri Paus pada tahun 2013. Penduduk dan pekerja Vatikan serta keluarga mereka menerima dos vaksin PfizerBioNtech di atrium Dewan Penonton Paul VI. Negara Kota Vatikan, negara terkecil di  dunia, mempunyai penduduk sekitar 800 orang. Namun dengan Takhta Suci, entiti berdaulat yang mendahuluinya, ia mempunyai lebih dari 4,000 orang. Sejak awal pandemik coronavirus, seramai 27 orang telah disahkan  positif COVID-19 di Negara itu. Antaranya, 11 orang anggota Pengawal Swiss. Dr. Andrea Arcangeli, ketua perkhidmatan kesihatan Vatikan, mengatakan pada 2 Januari bahawa Vatikan telah membeli peti sejuk bersuhu rendah untuk menyimpan vaksin. "Keutamaan akan diberikan kepada anggota keselamatan dan pegawai awam, orang tua dan pekerja yang sering bersentuhan dengan orang ramai," katanya. Dalam wawancara televisyen yang disiarkan pada hari Ahad, Sri Paus Fransiskus mengatakan bahawa beliau telah membuat janji temu untuk divaksinasi. "Saya percaya bahawa, secara etika, setiap orang harus mendapatkan vaksin. Ini adalah pilihan etika kerana ini menyangkut kehidupan anda, dan juga kehidupan orang lain, ”katanya.

Mengingat ketika vaksin polio dan imunisasi kanak-kanak yang biasa diperkenalkan, prelatus itu berkata, “Saya tidak faham mengapa ada yang mengatakan bahawa ini boleh menjadi vaksin berbahaya. Sekiranya doktor menyampaikannya kepada anda sebagai sesuatu yang boleh menjadi baik dan tidak mempunyai bahaya khusus, mengapa tidak mengambilnya?”

Bapa Fransiskus, 84, pada umumnya sihat, walaupun menderita sciatica dan  menjalani pembedahan mata untuk katarak pada tahun 2019.

Ketika masih muda, sebahagian paru-paru Fransiskus telah dikeluarkan kerana jangkitan.

Semasa memberikan berkat tradisi Krismas, "Urbi et Orbi", Sri Paus menyeru vaksin COVID-19 disediakan untuk orang yang paling memerlukan di dunia.

Katanya, “Saya meminta semua orang – para pemimpin kerajaan, organisasi antarabangsa - untuk memupuk kerjasama, bukan persaingan, dan mencari jalan penyelesaian untuk semua orang: vaksin untuk semua, terutama bagi mereka yang paling lemah  dan memerlukan di semua wilayah di planet ini!” — CNA

Total Comments:0

Name
Email
Comments