Tuhan itu gembira ...

Kristian, Yahudi, dan Islam akhirnya semuanya percaya kepada Tuhan yang sama. Menariknya juga, di fikiran yang popular, mereka semua cenderung mengandung Tuhan dengan cara yang sama, seperti, lelaki, selibat, dan tidak terlalu senang.

Sep 26, 2020

Kristian, Yahudi, dan Islam akhirnya semuanya percaya kepada Tuhan yang sama. Menariknya juga, di fikiran yang popular, mereka semua cenderung mengandung Tuhan dengan cara yang sama, seperti, lelaki, selibat, dan tidak terlalu senang.

Oleh itu, jantina Tuhan bukanlah sesuatu yang dapat kita fikirkan. 

Tuhan bukan lelaki atau perempuan, atau sebilangan jantina androgen. Oleh itu, bagaimana kita dapat memahami konsep gender Tuhan? Kita sebetulnya tidak dapat, tidak boleh, noktah.

Secara klasik kita berbicara tentang Tuhan sebagai lelaki, walaupun kita tahu bahawa ini tidak benar kerana kita menegaskan, secara dogmatis, bahawa Tuhan tidak dapat dilaksanakan, tidak dapat ditangkap dalam konsep apa pun.

Itu juga berlaku untuk pengertian kita tentang Tuhan sebagai selibat, tidak mempunyai isteri. Bagaimana jantina dan kewanitaan saling berkaitan dengan Tuhan juga tidak dapat dilaksanakan, tidak dapat dikandung, tetapi kita tahu Tuhan bukan sekadar selibat lelaki.

Tetapi bagaimana dengan tanggapan popular yang lain, iaitu, bahawa Tuhan tidak begitu senang, terutama dengan kita?

Di sini kita mempunyai jawapan yang jelas: Tuhan sangat gembira. 

Bagaimana mungkin Dia tidak gembira? Sekiranya Tuhan adalah kesatuan yang sempurna,  kebaikan yang sempurna, kebenaran yang sempurna, keindahan yang sempurna, dan kepenuhan yang sempurna dalam segala hal, bagaimana Tuhan tidak dapat menjadi kebahagiaan yang sempurna?

Tuhan yang tidak bahagia tidak akan menjadi Tuhan kerana Tuhan seperti itu akan kekurangan kekuatan untuk membuat diri-Nya bahagia (maafkan kata ganti).

Tidak ada kekurangan walau sedikit pun untuk Tuhan. Jadi Tuhan yang sempurna juga adalah Tuhan yang bahagia. Tetapi itu adalah pernyataan metafizik.

Kita masih boleh bertanya, adakah Tuhan bahagia dengan emosi dan adakah Tuhan senang dengan kita?

Tidakkah Tuhan kadangkadang mengerutkan kening dan menggeleng kerana kecewa dengan kelakuan kita? Tentunya Tuhan tidak akan senang dengan banyak perkara yang berlaku di dunia kita. Tuhan tidak akan bahagia dalam menghadapi dosa. Seperti halnya perkara lain mengenai Tuhan, ada perkaraperkara di sini yang tidak dapat kita fahami.

Namun, ini mesti ditegaskan, baik dari wahyu yang paling dalam dalam kitab suci kita dan dari kesaksian orang-orang baik yang tak terhitung jumlahnya: Tuhan itu bahagia! Tuhan tidak biasa kecewa dengan kita, merengut kelemahan kita, dan menghantar sebahagian besar dari kita ke neraka.

Sebaliknya, Tuhan adalah sep erti ibu bapa yang penuh kasih kepada seorang anak kecil, selamanya mahu menarik dan memikat kita ke hadapan, menggembirakan tenaga kita, ingin kita berkembang, sedih ketika kita bertindak kerana memilih cara yang membawa ketidakbahagiaan kepada orang lain dan diri kita sendiri, tetapi memahami kelemahan daripada marah dan tidak berpuas hati.

Julian dari Norwich, seorang mistikus yang terkenal, menggambarkan Tuhan dengan cara ini: Tuhan duduk di syurga, tersenyum, santai sepenuhnya, wajahnya kelihatan seperti simfoni yang luar biasa.

Semasa pertama kali membaca petikan ini beberapa tahun yang lalu, saya terkejut dengan konsep Tuhan yang tersenyum dan gambaran Tuhan sebagai santai. Saya tidak pernah menganggap Tuhan sebagai "santai".

Tentunya dengan semua yang berlaku di dunia kita dan pasti  dengan semua pengkhianatan, besar dan kecil, dalam hidup kita, Tuhan pasti tegang, kecewa dan cemas. Adalah sukar tetapi lebih mudah untuk membayangkan Tuhan sebagai senyum (sekurang-kurangnya kadangkadang), tetapi sangat sukar untuk membayangkan Tuhan sebagai santai, lebih-lebih lagi dengan keadaan dunia kita sekarang yang serba kekurangan dan penuh kesilapan. Inilah perjalanan hidup saya, sejarah didikan iman saya dalam saya berjuang memahami kenyatan itu.

Saya sangat diberkati dalam latar belakang agama saya. Dari ibu bapa dan keluarga saya, melalui komuniti paroki di mana saya dibesarkan, melalui para biarawati Ursuline yang mengajar saya di sekolah, merka merupakan teladan iman dan menjadikan lingkungan kepercayaan saya amat teguh.

Saya mengalami iman dan agama yang hidup dalam kehidupan nyata dengan cara yang memberikan kredibiliti dan menjadikannya menarik.

Latihan seminari dan kajian teologi saya mengukuhkan lagi iman saya. 

Tetapi, sepanjang masa itu, di sebalik semua ini, terdapat gambar Tuhan yang tidak begitu gembira dan hanya tersenyum hanya dalam beberapa peristiwa yang tidak begitu kerap.

Akibat dari itu dalam hidup saya, saya sentiasa berusaha, saya cepat cemas, selalu berhatihati dan mengukur, untuk men jadi cukup baik, tidak mahu membuat Tuhan tidak bahagia, dan berusaha mendapat perkenan dan kasih sayang Tuhan. Tetapi tentu sahaja, kita tidak akan pernah cukup baik, tidak pernah mengukur diri, dan wajarlah kita percaya bahawa Tuhan tidak pernah benar-benar gembira dengan kita dan sama sekali tidak pernah gembira. Secara teori, tentu sahaja, kita lebih tahu. Kita cenderung mempunyai konsep Tuhan yang lebih sihat secara teori; tetapi hati tidak begitu mudah untuk dibawa masuk.

Sukar untuk merasakan di dalam diri saya bahawa Tuhan gembira, bahagia dengan kita, gembira dengan saya.

Saya memerlukan tujuh puluh tahun untuk menyedari, menerima, lega dan akhirnya, menerima sepenuhnya kenyataan bahawa Tuhan itu gembira.

Saya tidak pasti apa pencetus yang membantu saya untuk berubah, tetapi hakikatnya, Tuhan gembira datang kepada saya sekarang, setiap kali saya berdoa dengan sepenuh hati, ketika menyerahkan segalagalanya dan ikhlas.

Kegembiraan itu juga saya rasai apabila saya melihat kehidupan orang-orang kudus yang pernah saya temui, lelaki dan wanita beriman yang paling saya hargai,  yang mencerminkan wajah Tuhan bagi saya.

Mereka bahagia, santai, dan tidak terus-menerus mengerutkan kening kerana tidak senang. –– Hakcipta Terpelihara 19992020 @ Fr Ron Rolheiser

Total Comments:0

Name
Email
Comments