Uskup dari China, pertama kali sertai Sinode Para Uskup Sedunia

Uskup dari China, pertama kali sertai Sinode Para Uskup Sedunia

Oct 12, 2018

VATIKAN: Selepas menandatangani perjanjian antara Vatikan dan China, dua orang uskup China telah menyertai Sinode Para Uskup buat pertama kaliya.

Paus Fransiskus dalam homili pada Misa pembukaan Sinode, 3 Oktober mengatakan, “Hari ini, untuk pertama kalinya, turut bersama kita dua orang uskup dari China. Kita menyambut hangat kehadiran mereka : persekutuan para uskup dengan Penerus Petrus lebih nampak berkat dengan kehadiran mereka. ”

Dua orang Uskup dari China ialah Msgr Josep Guo Jincai dan Mdgr John Baptist Yang Xiaotin. Uskup Joseph, uskup yang diekskomunikasi, yang baru-baru ini diterima oleh Sri Paus.

Beliau merupakan uskup Keuskupan Chengde, Hebei.

Uskup John Baptist Yang Xiaoting pula dari Keuskupan Yanan, Shaanxi yang juga merupakan Wakil Ketua Konferensi para Uskup Gereja China (BCCCC) dan ditahbis sebagai uskup dengan persetujuan Sri Paus dan dengan pengakuan kerajaan China pada bulan Julai 2010. Beliau juga merupakan imam dari China yang pertama menerima gelaran doktor sejak Gereja China ulai bangkit kembali pada akhir tahun 1970-an.

Mereka bersama lebih 260 Uskup yang lain berada di Roma selama tiga minggu untuk berbincan tentang peranan kaum muda dalam Gereja Katolik dengan tema, “Kaum muda, iman dan panggilan”. — ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments