Vatikan terbitkan panduan ‘Peduli Rumah Bersama’

Vatikan telah me nerbitkan dokumen setebal 200 halaman yang bertujuan untuk menginspirasi dan membimbing umat beriman untuk mewujudkan iman mereka dalam tindakan untuk menyokong ekologi integral dan kepedulian terhadap penciptaan.

Jun 26, 2020

TAKHTA SUCI: Vatikan telah me nerbitkan  dokumen setebal 200 halaman yang bertujuan untuk menginspirasi dan membimbing umat beriman untuk mewujudkan iman mereka dalam tindakan untuk menyokong ekologi integral dan kepedulian terhadap penciptaan.

Pada peringatan kelima ensiklik  Laudato Si, Sri Paus Fransiskus  pada 18 Jun, Takhta Suci menerbitkan  panduan bagi umat Katolik dan pejabat-pejabat gereja tentang cara mengeluarkan tindakan ekologi  yang konkrit.

Dokumen berjudul On the Journey for Care of the Common Home, disusun oleh dikasteri untuk ekologi integral yang dibentuk pada 2018.

Panduan ini menawarkan “orientasi pada tindakan umat Katolik dalam dimensi sekular dan untuk menyeru setiap orang Kristian untuk memeriksa perilaku mereka sendiri, dan dalam kehidupan sehari-hari.

Dokumen ini adalah “panduan pengguna” tentang cara mencapai pemulihan ekologi  dan menerapkan langkah-langkah konkrit, antara lain seperti diet peribadi, berkongsi kenderaan (carpooling), kitar semula , pemulihan sumber energi kotor. “Keadaan darurat kesihatan, kesepian, dan keterasingan yang diakibatkan oleh tindakan untuk memerangi penularan tiba-tiba menempatkan kita di hadapan kerapuhan kita sebagai makhluk yang terbatas dan memanggil kita untuk menemukan atau menemukan kembali apa yang penting dalam hidup kita,”ujar dokumen itu. Kepedulian terhadap orang miskin dan alam sekitar “tidak dapat acuh tak acuh lagi” di tengah pandemik coronavirus.

Dokumen ini terdiri dari 12 bahagian  tematik, masing-masing dimulai dengan kutipan dari Laudato si’. Setiap bahagian  diakhiri dengan tindakan yang diambil dan contoh “praktik terbaik” dari kumpulankumpulan Katolik dan konferensi para uskup di seluruh dunia dalam merawat rumah bersama.

Dokumen ini memiliki dua bab yang didedikasikan untuk “Pendidikan dan Mengekalkan Ekologi ”dan “Ekologi Integral dan Pembangunan Manusia Integral.”

Dokumen tersebut juga mendorong perubahan dalam cara manusia memandang penciptaan, semangat dialog, dan kesedaran akan keterkaitan antara masalah-masalah mendesak dunia pada ketika ini. --ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments