Adakah kita mempunyai malaikat pelindung?

Semasa kecil, saya diajar bahawa saya mempunyai malaikat pelindung, malaikat sejati yang diberikan oleh Tuhan untuk menemani saya di mana-mana dan melindungi saya dari bahaya.

Oct 09, 2021

Semasa kecil, saya diajar bahawa saya mempunyai malaikat pelindung, malaikat sejati yang diberikan oleh Tuhan untuk menemani saya di mana-mana dan melindungi saya dari bahaya. Saya masih ingat, saya diberikan kad kecil doa suci yang diberikan oleh ibu kepada saya, yang mempunyai ilustrasi seorang budak lelaki sedang bermain dekat tebing yang berbahaya dan malaikat berada di situ untuk melindunginya. Sebilangan besar umat Katolik Roma dalam lingkungan generasi saya, pada pendapat saya, mengingati doa suci yang didoakan setiap hari untuk meminta bimbingan dan perlindungan malaikat pelindung kami: Malaikat Tuhan, pelindungku yang dikasihi ...

Apa yang hendak disampaikan mengenai malaikat pelindung? Adakah roh yang dipersonifikasikan itu benar-benar wujud atau adakah malaikat pelindung hanyalah makhluk dari khayalan kita yang dicipta untuk membantu perkembangan agama anak-anak? Apakah malaikat pelindung diwujudkan agar iman kepercayaan kita semakin bertumbuh?

Sama ada kita mahu bertumbuh dalam kepercayaan itu atau tidak, hakikatnya, pada hari ini sebahagian besarnya kita bertumbuh dalam kepercayaan malaikat pelindung itu ada. Sebilangan besar orang dewasa, dalam semua denominasi Kristian, melihat kewujudan malaikat pelindung sebagai fantasi suci atau tidak peduli dengan idea itu.

Adakah kita masih mempercayai malaikat pelindung? Sekiranya ya, apakah sebenarnya yang sepatutnya kita percayai? Adakah malaikat adalah makhluk yang nyata atau hanya bentuk lain kehadiran Tuhan dalam hidup kita?

Para sarjana Kitab Suci tidak memberi kita jawapan pasti tetapi lebih menyarankan agar soalan itu dapat dijawab dengan cara yang sama. Dalam kitab suci, kata ‘malaikat’ mungkin merujuk pada roh yang dipersonifikasikan atau mungkin merujuk kepada kehadiran khusus Tuhan dalam beberapa situasi.

Tradisi gereja menegaskan dan menekankan bahawa malaikat adalah nyata. Malaikat mempunyai sejarah yang kaya dan sebahagian besarnya dianggap sebagai orang yang sebenar (walaupun roh). Ikonografi dan muzik Kristian tidak dapat dipisahkan dengan malaikat, dan Gereja Katolik Roma mengadakan perayaan besar untuk meraikan para malaikat dan malaikat pelindung.

Majlis Lateran Keempat (berlangsung pada tahun 1215, jauh sebelum Reformasi Protestan) menyatakan bahawa kepercayaan kepada malaikat pelindung tersirat dalam kitab suci. Katekismus Gereja Katolik menegaskan bahawa “sejak bayi hingga kematian, kehidupan manusia dikelilingi oleh mereka (malaikat pelindung) yang sentiasa memerhatikan dan berdoa untuk kita. Mereka berada di samping setiap orang beriman sebagai malaikat pelindung dan gembala yang membawa umat kepada kehidupan.”

Jadi apa yang kita fahami tentang hal ini? Perasaan berbahagi? Umat Kristian konservatif secara amnya menegaskan kewujudan malaikat sebagai ajaran dogmatik. Malaikat itu nyata. Orang Kristian Liberal cenderung meragui akan hal ini atau mungkin agnostik mengenainya. Bagi mereka, ‘malaikat’ lebih merujuk kepada kehadiran Tuhan yang istimewa. Sebagai contoh, mereka mengambil kenyataan dalam Injil di mana penginjil memberitahu kita bahawa semasa Yesus sedang berdoa “seorang malaikat datang dan menguatkannya” yang bermaksud bahawa rahmat Tuhan datang dan menguatkannya. Siapa yang betul? Mungkin tidak menjadi masalah kerana hakikatnya, kedua-dua kenyataan itu benar. Tuhan memberi kita wahyu, bimbingan, perlindungan, dan kekuatan dan melakukannya dengan caracara yang “malaikat”, yang melangkaui pemahaman kita yang terbatas. Mereka yang percaya bahawa malaikat adalah nyata pasti pernah mengalami pengalaman yang hebat. Walaupun kita hanya melihat asalusul dan dimensi penciptaan fizikal (apa sahaja versi saintifik anda) misteri akan segera mengaburkan keupayaan imaginatif kita. Semuanya terlalu dahsyat untuk difahami!

Kita tahu sekarang bahawa terdapat berbilion alam semesta (bukan hanya planet) dan kita tahu bahawa planet bumi kita, dan kita di planet ini, adalah titik-titik kecil dalam kehebatan ciptaan Tuhan yang tidak dapat difikirkan. Ini kenyataannya maka ini bukan masa yang tepat untuk meragui tentang sejauh mana ciptaan Tuhan, mempercayai bahawa kita, manusia, adalah apa yang penting dan bahawa tidak ada kenyataan yang dapat dipersonifikasikan di luar daging dan darah kita sendiri. Pemikiran sedemikian sempit, dari sudut iman dan dari sudut sains itu sendiri

Namun, agnostisisme mereka yang meragui kewujudan malaikat adalah sia-sia. Ketika kitab suci memberitahu kita bahawa Malaikat Gabriel menampakkan diri kepada Maria untuk mengumumkan kehamilannya, ketika Yesus bergelut dan keletihan dalam doa di Gethsemane, seorang malaikat datang dan menguatkannya. Tidak ada bezanya sama ada ia terjadi melalui semangat keperibadian atau melalui cara lain kehadiran Tuhan. Walau apa pun, itu nyata. Bagaimanapun, itu adalah kekhasan Tuhan yang nyata dan terperinci dalam kehidupan seseorang.

Oleh itu, adakah kita mempunyai malaikat pelindung? Semasa kelahiran atau semasa pembaptisan adakah Tuhan menetapkan malaikat tertentu untuk berpergian dengan kita sepanjang hidup kita, memberi kita petunjuk dan memberi perlindungan surgawi yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar kita?

Ya, kita mempunyai malaikat pelindung, tidak kira bagaimana kita membayangkan atau memahami perkara ini. Tuhan lebih dekat dengan kita daripada kita kepada diri kita sendiri dan kasih, bimbingan, dan perlindungan Tuhan sentiasa ada bersama kita. Pada akhirnya, tidak ada masalah sama ada ini datang melalui semangat keperibadian tertentu (yang mempunyai nama di syurga) atau sama ada melalui kemunculan Tuhan yang penuh kasih sayang.

Kehadiran Tuhan itu nyata - dan kita tidak pernah sendirian. Kasih, bimbingan, dan perlindungan Tuhan itu sentiasa menyertai kita. — Hakcipta Terpelihara 1999- 2021 @ Fr Ron Rolheiser

Total Comments:1

Name
Email
Comments
Giong Umpil
Jika kewujudan malaikat pelindung adalah benar, mengapa perlu mempersoalkan kebenaran ini? Bukankah lebih baik menerangkan kebenaran malaikat pelindung? Tajuk ini seolah-olah sengaja menyabur keliru di dalam hati orang. Bagus jaga-jaga daripada paderi ini. Sesunggugnya kini, kita hidup dalam zaman yang gelap dan penuh dengen kekeliruan. Ya Tuhan Yesus Kristus, lindungilah kita daripada nabi-nabi palsu dan dari ajaran sesat. Amin.