Bagaimana Roh Kudus bekerja?
Penyair Amerika, Robert Frost, pernah menulis bahawa ada suatu pembawaan dalam diri kita yang membenci sesuatu yang memisahkan.
Jan 11, 2025
Penyair Amerika, Robert Frost, pernah menulis bahawa ada suatu pembawaan dalam diri kita yang membenci sesuatu yang memisahkan.
Penganut Katolik juga mempunyai sesuatu yang tidak dapat dihapuskan, yang mempunyai beberapa senarai wajib.
Katekismus klasik kita mempunyai senarai untuk segala-galanya — sakramen, perintah, dosa maut, kebajikan utama, kebajikan kecil dan juga jenis malaikat.
Terdapat dua senarai sedemikian untuk Roh Kudus, satu menyenaraikan hasil atau buah-buah Roh dan satu lagi menyenaraikan karunia.
Karunia-karunia bukan sekadar ciptaan kateketikal yang dicipta sewenang-wenangnya untuk tujuan pedagogi; kedua-duanya mempunyai asas alkitabiah yang kukuh.
Oleh itu, buah-buah Roh adalah berdasarkan senarai kebajikan yang Paulus (Galatia 5:22-23) gambarkan sebagai datang daripada Roh.
Katekismus kita menyenaraikan 12 daripadanya: kasih, sukacita, damai sejahtera, kesabaran, kebaikan, keelokan, kemurahan hati, kelemahlembutan, kesetiaan, kesopanan, penguasaan diri, dan kesucian.
Karunia daripada Roh adalah berdasarkan dua senarai alkitabiah; yang pertama diberikan oleh nabi Yesaya (11:2) dan yang kedua dinyatakan oleh Paulus dalam 1 Korintus (12:4-11).
Katekismus kita, sama ada yang lama mahupun yang baru, meringkaskan karunia-karunia ini dalam tujuh senarai: kebijaksanaan, pemahaman, nasihat, ketabahan, pengetahuan, kesalehan dan ketakutan akan Tuhan.
Bagi memahami apakah karuniakarunia ini dan apa yang sebenarnya kebaikan yang dibawa kepada kita, adalah perlu untuk meletakkannya terlebih dahulu dalam sumber utamanya iaitu Tritunggal.
Bagaimanakah Roh Kudus bekerja dalam Tritunggal dan bagaimanakah karunia Roh mengalir daripadanya?
Ia mungkin kelihatan sukar untuk digambarkan tanpa bantuan daripada wahyu Ilahi dan analogi manusia.
Roh Kudus secara klasik telah ditakrifkan dalam teologi sebagai “kasih antara Bapa dan Anak.”
Ini bukan sekadar formula abstrak tetapi frasa yang cuba untuk menyatakan, walau bagaimanapun tidak mencukupi, apa yang terhasil di mana-mana, di sini atau di syurga, apabila terdapat aliran timbal balik cinta yang tulen.
-- Maka, hanya dalam aliran normal cinta manusia, kita dapat melihat dinamik berikut: Kerana mengasihi dan rasa syukur, seseorang memberikan hadiah kepada orang lain.
-- Hadiah itu membantu menyemarakkan cinta dan rasa terima kasih kepada orang lain yang kemudiannya, dalam rasa syukur, membalasnya.
-- Balasan ini menimbulkan rasa cinta dan rasa terima kasih yang lebih mendalam pada diri si pemberi yang kini boleh memberi dengan cara yang lebih mendalam kepada yang lain.
-- Ini seterusnya mencetuskan rasa cinta dan rasa terima kasih yang lebih mendalam kepada si penerima yang kemudiannya dapat membalas dengan lebih sungguh, dalam kasih sayang dan rasa terima kasih kepada pemberi.
-- Semasa dinamik ini berfungsi, tenaga, semangat, usaha ketara tertentu, semangat, mula membina yang menularkan kebaikan segala sesuatu yang bersentuhan dengannya, menariknya ke dalam tenaga kegembiraannya sendiri. Dengan cara analogi, kita lihat pula bagaimana Tritunggal berfungsi dan bagaimana Roh Kudus dijana. Ia dapat digambarkan seperti berikut:
-- Tuhan, Bapa, sumber segala-galanya, sentiasa mencipta kehidupan dan memberikannya dengan kasih kepada Anak.
-- Putera dengan penuh kasih menerima kehidupan itu dan, dalam rasa syukur, memberikannya kembali kepada Bapa.
-- Ini membolehkan Bapa memberikan kehidupan itu kembali dengan cara yang lebih mendalam.
-- Putera kemudian dapat bertindak balas dengan lebih mendalam kepada Bapa.
-- Apabila aliran timbal balik cinta dan kesyukuran ini semakin mendalam dan bertambah kuat, tenaga, api, kekuatan dapat dirasai, seseorang, Roh Kudus, dilahirkan dan kekuatan itu menularkan segala sesuatu di sekelilingnya, menariknya ke dalam amal yang dapat dirasakan, kegembiraan, kedamaian, kesabaran, kebaikan, kelembutan, kesetiaan dan kesucian.
-- Suasana itu, seterusnya, mempengaruhi persepsi. (“Cinta adalah mata,” seperti yang dikatakan oleh Hugo dari St. Victor.) Karunia Roh mengalir dari buahnya: Apabila hati dan fikiran seseorang diwarnai oleh cinta, kegembiraan, kedamaian, kesabaran, keagungan, kelembutan, kesetiaan dan kesucian (berbanding dengan kemarahan, kepahitan, ketakutan dan nafsu) seseorang juga akan memahami sesuatu dan bertindak balas terhadapnya daripada kebijaksanaan, pemahaman, nasihat, ketabahan, pengetahuan, ketakwaan dan ketakutan yang berbeza kepada Tuhan.
(Penerangan ini tidak sempurna tetapi kita mendapat idea, bagaimana Roh Kudus itu bekerja! Hakcipta Terpelihara 1998-2025@Fr Ron Rolheiser)
Total Comments:0