Bapa Suci seru utamakan perlindungan untuk kanak-kanak bawah umur

Melindungi kanak-kanak bawah umur dan orang yang lemah harus menjadi keutamaan bagi semua orang dalam Gereja, kata Sri Paus Fransiskus.

May 19, 2023


ROMA:
Melindungi kanak-kanak bawah umur dan orang yang lemah harus menjadi keutamaan bagi semua orang dalam Gereja, kata Sri Paus Fransiskus.

“Prinsip-prinsip menghormati martabat semua orang, berperilaku benar dan cara hidup yang sihat harus menjadi aturan universal,” katanya semasa bertemu dengan kakitangan dan ahli-ahli Komisi Perlindungan Kanak-kanak Bawah Umur, pada Mei 5 lalu di Vatikan.

“Semua pelayan Gereja harus menghormati aturan ini semasa melayani umat, dan harus diperlakukan dengan hormat dan bermartabat oleh mereka yang memimpin komuniti,” katanya.

Komisi tersebut – dipimpin oleh Kardinal Seán P. O’Malley, uskup agung Boston, dan Fr Andrew Small, OMI, setiausaha komisi – mengadakan perhimpunan pleno pada Mei 3-6 di Roma.

Dalam ucapannya kepada komisi itu, Sri Paus menegaskan, “Kegagalan untuk bertindak dengan benar bagi menghentikan kejahatan (salah laku seksual) telah mencemar kesaksian kita akan kasih Tuhan.

“Tetapi, kita tidak akan diam lagi,” kata Sri Paus yang merujuk kepada dokumen, “Vos Estis Lux Mundi” (Anda adalahTerang Dunia), yang menekankan tanggung jawab dan kebolehpercayaan para pemimpin sebagai definitif dan bukan lagi “eksperimental” prosedur Gereja.

Dokumen itu juga menetapkan standard sokongan pastoral bagi para mangsa dan tatacara menerima aduan serta bagaimana merawat mereka yang membuat laporan.

Bapa Suci memberi semangat kepada para ahli komisi itu untuk memperbaiki 'kerosakan' yang terjadi pada generasi sebelumnya serta mengingatkan mereka bahawa, kesempatan melayani dalam komisi itu pasti akan berbuah serta diberkati Tuhan agar mereka yang menderita dapat dihibur serta ditemani.” — media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments