Ekaristi mengundang umat jadi saluran kebaikan

“Iman mu telah menyembuhkan engkau” (Mrk 5:34) benar-benar menyentuh hati 200 umat yang hadir semasa Misa Kudus pada Sept, 9 di Gereja Divine Mercy.

Sep 30, 2022

Eksposisi Sakramen Mahakudus dipimpin oleh Fr Michael Raymond OFM Cap pada Sept 9, di CDM, Pulau Pinang.


PULAU PINANG:
“Iman mu telah menyembuhkan engkau” (Mrk 5:34) benar-benar menyentuh hati 200 umat yang hadir semasa Misa Kudus pada Sept, 9 di Gereja Divine Mercy.

Semasa Misa tersebut, doa khas diadakan untuk mereka yang sakit secara fizikal dan juga bagi mereka yang mempunyai cabaran lain dari segi sosial, emosi dan psikologi.

Sebelum Misa, tim yang bertugas terlebih dahulu membuat persiapan rohani dengan berdoa Novena, melakukan pengakuan dan berpuasa selama tiga hari sebelum Misa tersebut.

Misa dipimpin oleh Paderi Paroki CDM, Fr Michael Raymond OFM Cap.

Dalam homilinya yang merujuk kepada pembacaan Injil Markus 5:21-43 yang berkisar tentang dua penyembuhan ajaib iaitu Yesus menyembuhkan anak perempuan Yairus dan kesembuhan wanita yang mengalami pendarahan setelah menyentuh jubah Yesus.

Fr Michael menyatakan bahawa Tuhan begitu agung dan roh-Nya hidup. Dalam refleksinya sebelum Misa, Fr Michael merasakan Roh mengilhaminya untuk meminta mereka yang memerlukan penyembuhan untuk membuka hati dan minda agar dapat melihat karya-karya Tuhan yang besar.

Fr Michael juga mengatakan bahawa kita semua cuba mengawal kehidupan kita tetapi hakikatnya kita hanyalah manusia yang lemah.

Yairus misalnya seorang pegawai sinagoga yang disegani dalam masyarakat, namun dia merendahkan diri dan merayu kepada Yesus untuk menyembuhkan anak perempuan-Nya yang hampir mati.

Dia melepaskan segala-galanya dan membiarkan Yesus mengambil alih. Dia terus percaya kepada Yesus walaupun diberitahu anak perempuannya telah meninggal dunia.

Pada akhir homilinya, Fr Michael mengatakan dia tidak dapat menawarkan apa-apa kecuali Ekaristi, tetapi kita boleh mendapat belas kasihan Tuhan jika kita melepaskan dan mengakui bahawa Tuhan adalah Jalan, Keajaiban dan Setia kepada Janji yang tidak pernah berhenti bekerja.

Pada akhir Misa, diadakan eksposisi Sakramen Misa Kudus. Fr Michael juga menjemput umat yang mempunyai masalah dalam keluarga, menderita penyakit yang tidak dapat diubati, mereka yang datang untuk mendoakan orang-orang tersayang dalam kesakitan, mereka yang mengalami tekanan dan masalah dalam hidup mereka, agar berdoa di hadapan Sakramen Mahakudus.

Total Comments:0

Name
Email
Comments