Gereja Katolik Malaysia TANGGUH Misa Umum Minggu Suci, Paskah

Gereja Katolik di Malaysia telah menerbitkan pedoman penangguhan semua Misa Kudus umum untuk Minggu Suci, Triduum dan Misa Kudus Paskah.

Mar 28, 2020

KUALA LUMPUR: Gereja Katolik di Malaysia telah menerbitkan pedoman penangguhan semua Misa Kudus umum untuk Minggu Suci, Triduum dan Misa Kudus Paskah.

Para paderi akan merayakan Misa umum sepanjang masa ini secara peribadi. Uskup Agung Julian Leow, Presiden para Uskup Konferensi Malaysia dalam surat pastoral 26 Mac berkata, Memandangkan sekatan PKP dan larangan perhimpunan awam dilanjutkan, kami uskup/agung tiga keuskupan agung dan enam  keuskupan di Malaysia, dengan ini membuat keputusan bahawa perayaan liturgi sehingga 14 April 2020, termasuk Minggu Suci, akan dipimpin oleh para paderi di pelbagai keuskupan/agung TANPA kehadiran umat beriman.

Pedoman itu juga menyatakan ritus-ritus liturgi seperti ritus IKD dan Misa Krisma ditangguhkan ke tarikh lain.

Umat awam diminta untuk berdoa Ibadat Harian dan berdoa menggunakan devosi-devosi doa popular seperti Jalan Salib, Rosari dan Novena Kerahiman Ilahi.

Pelbagai Keuskupan/Agung juga akan menyiarkan Misa dan para paderi digalakkan untuk berhubung dengan umat mereka dengan cara aplikasi konferensi dalam talian, media sosial dan sumber dalam talian yang lain.

"Umat Tuhan yang dikasihi, walaupun anda telah bersabar dan berdoa agar krisis  ini segera berakhir, kami dengan rendah hati memohon pada anda semua untuk menunggu sedikit masa lagi. Marilah kita terus memohon kepada belas kasihan Tuhan, membuat  penebusan atas dosa kita dan  meminta campur tangan-Nya, bukan hanya untuk diri kita sendiri tetapi juga pada kehidupan orangorang yang telah terjejas oleh pandemik ini," ujar surat pastoral tersebut.

Total Comments:0

Name
Email
Comments