Iman dalam menghadapi pelbagai pergelutan peribadi

Caritas Miri dengan kerjasama Tim Jawatankuasa Sosial Sisters of St. Francis of Sarawak (SSFS) telah menganjurkan ceramah khas dalam Bahasa Malaysia – untuk menangani pergelutan dalaman yang dihadapi umat Katolik selepas pandemik.

Sep 16, 2022

MIRI: Caritas Miri dengan kerjasama Tim Jawatankuasa Sosial Sisters of St. Francis of Sarawak (SSFS) telah menganjurkan ceramah khas dalam Bahasa Malaysia – untuk menangani pergelutan dalaman yang dihadapi umat Katolik selepas pandemik.

Program ini menampilkan Fr Sylvester Ngau Juk selaku penceramah kepada kira-kira 156 peserta dari Sandakan, Kuching dan Selangor melalui platform Zoom.

Sesi dimulakan dengan doa pembukaan, disusuli sesi pertama di mana Fr Sylvester bercakap tentang bagaimana kesedihan terjadi sebagai tindak balas semula jadi manusia.

Dia juga menunjukkan beberapa petikan Kitab Suci dalam Alkitab, menunjukkan bagaimana Yesus Tuhan, juga seorang manusia – berhadapan dengan perjuangan yang sama seperti kita semua.

Fr Sylvester memetik kata-kata pakar psikologi Amerika, Elisabeth Kübler-Ross yang menyenaraikan lima peringkat kesedihan - penafian, kemarahan, tawar-menawar, kemurungan dan penerimaan.

Katanya, kita boleh menggunakan iman Katolik kita sebagai mekanisme mengatasi pergelutan jangka panjang, di mana kematian bukanlah penamat, tetapi dalam Kristus kita dapat kelegaan dan penghiburan.

Total Comments:0

Name
Email
Comments