Imperialisme dalam jiwa manusia

Dalam autobiografinya, Nikos Kazantzakis menceritakan bagaimana pada masa mudanya, dia didorong oleh kegelisahan yang membuatnya mencari sesuatu yang tidak pernah dapat difahami atau dijelaskan.

Feb 27, 2021

Dalam autobiografinya, Nikos Kazantzakis menceritakan bagaimana pada masa mudanya, dia didorong oleh kegelisahan yang membuatnya mencari sesuatu yang tidak pernah dapat difahami atau dijelaskan. 

Namun, dia menerima kecelaruan itu dengan tenang kerana dia menerima bahawa, sifat jiwa adalah seperti itu, bahawa dia seharusnya merasakan kegelisahan dan jiwa yang sihat adalah jiwa yang selalu didorong. Menurutnya, “Tidak ada kekuatan di bumi ini yang sama imperialisnya seperti jiwa manusia. Ia menduduki dan diduduki secara bergiliran, tetapi selalu menganggap kerajaannya terlalu sempit. Menderita, ia ingin menakluki dunia agar dapat bernafas dengan bebas. "

Saya perlu diberi izin, saya percaya, untuk menerima pemberian Tuhan sebagai  imperialisme di dalam jiwa kita, namun kita perlu selalu berhati-hati agar tidak meremehkan kekuatan dan maknanya. Namun, itu adalah formula untuk ketegangan. Bagaimana pula jika seseorang dapat berdamai dengan imperialisme jiwa tanpa merendahkan tenaga ilahi yang mendorong imperialisme itu? Bagi saya, ini adalah pergelutan yang berpanjangan.

Saya dibesarkan di tengahtengah padang rumput Kanada, dengan ruang terbuka sejauh lima ratus batu ke semua arah.  Secara geografi, ruang itu membiarkan jiwa seseorang terbentang, tetapi sebenarnya, dunia saya kelihatan terlalu kecil untuk jiwa saya bernafas.

Saya dibesarkan di dalam komuniti yang akrab di kawasan luar bandar yang terpencil di mana dunia ini cukup kecil sehingga semua orang mengenali satu sama lain.

Kehidupan sangat indah, umpama kepompong yang hangat dan selamat; tetapi kepompong itu (nampaknya) memisahkan saya dari dunia besar di mana, menurut fikiran muda saya, jiwa saya lebih dapat bernafas di ruang yang lebih besar daripada tempat saya bernafas. Lebihlebih lagi, membesar dengan kepekaan agama dan moral yang sangat taat, saya merasa bersalah dengan kegelisahan yang saya alami, seolah-olah itu adalah sesuatu yang tidak normal yang perlu saya sembunyikan.

Dalam keadaan itu, ketika berusia lapan belas tahun, saya menyertai kehidupan religius. Novisiat pada masa itu cukup tegas dan terpencil. Kami baharu berusia 18 tahun, novis, diasingkan di sebuah bangunan seminari lama di seberang tasik dari sebuah bandar dan jalan raya.

Kami dapat mendengar bunyi lalu lintas dan melihat kehidupan di seberang tasik, tetapi kami bukan sebahagian daripadanya. Juga, hampir semua perkara dalam kehidupan kita  yang tertumpu tertumpu pada rohani sehingga keinginan kami yang paling duniawi juga harus dikaitkan dengan rasa lapar kepada Tuhan dan roti kehidupan. Ini tidak mudah apatah lagi bagi remaja.

Pada suatu hari, kami dikunjungi oleh seorang paderi yang memberi izin kepada jiwa saya untuk bernafas. Dia mengumpulkan kami, lapan belas orang novis di dalam kelas dan memulakan konferensi dengan soalan ini: Adakah anda merasa sedikit gelisah? Kami mengangguk, agak terkejut dengan pertanyaan itu. Dia menyambung: Baiklah, anda pasti merasa gelisah! Anda berasa ingin melompat keluar dari diri sendiri! Semua kehidupan di dalam diri anda dan semua hormon yang bergejolak dalam darah anda, dan anda ter perangkap di sini menyaksikan kehidupan berlaku di seberang tasik! Sudah semestinya anda berasa akan menjadi gila!  Tetapi ... semua perasaan itu bagus sebab itulah yang seharusnya anda rasakan, ini menunjukkan anda sihat. Jangan risau. Tenang sahaja jika ada keinginan seperti itu. Lebih baik mengenal dan menghadapi kegelisahan-kegelisahan itu.

Sesi pada hari itu, sangat membuka minda saya, ia sangat jauh berbeza dengan apa yang saya alami semasa membesar di kawasan padang rumput dan membuka seluas-luasnya jiwa saya untuk bersahabat dan berhubung. Dan persahabatan itu bertumbuh semasa saya meneruskan pengajian dan membaca tulisan para penulis yang bersahabat dengan jiwa mereka. Antara penulis dan buku yang memberi pencerahan berguna kepada saya, St. Augustine: (dan hati kami gelisah sehingga mereka berehat di dalam kamu.); Thomas Aquinas (Objek yang mencukupi dari akal dan kehendak manusia adalah Semua makhluk); Iris Murdoch (Keperitan yang paling dalam dari manusia adalah keperitan ketidakcukupan ekspresi diri); Karl Rahner (Dalam seksaan kekurangan semua yang dapat dicapai, kita akhirnya mengetahui bahawa di sini, dalam kehidupan ini, tidak ada simfoni yang selesai); Sidney Callahan (Kita ditakdirkan untuk akh irnya tidur dengan seluruh dunia, adakah hairanlah kita merindukan ini sepanjang perjalanan?); dan James Hillman (Baik agama maupun psikologi ia menghormati jiwa manusia.) Agama selama-lamanya  berusaha menyelamatkan jiwa dan psikologi sentiasa berusaha memperbaiki jiwa. Jiwa tidak perlu diselamatkan atau diperbaiki; ia sesungguhnya abadi - ia hanya perlu didengari.)

Mungkin hari ini perjuangan yang sebenarnya ialah tidak banyak usaha untuk menerima izin suci untuk bersahabat dengan kegelisahan dalam jiwa yang liar. Perjuangan yang lebih besar pada masa ini, saya kira, bukan untuk meremehkan jiwa, sebaliknya tidak menjadikan kerinduan yang tidak penah berakhir ini menjadi sesuatu yang kurang penting. .

Semasa Perang Dunia II, ahli teologi Yesuit yang menentang pendudukan Nazi di Perancis menerbitkan sebuah akhbar bawah tanah. Isu pertama akhbar dibuka dengan kata-kata yang kini amat terkenal:  Perancis, berhati-hati agar tidak kehilangan jiwa anda. Ini sesungguhnya peringatan yang jujur.  Jiwa itu bersifat imperialis kerana membawa api ilahi dan sukar untuk bernafas dengan bebas di dunia. Tetapi dengan menerima, merasai dan menghormati pergelutan ini adalah sesuatu yang sihat. — Hakcipta Terpelihara @ Fr Ron Rolheiser 1999-2021

Total Comments:0

Name
Email
Comments