Katolik China hormati nenek moyang pada masa Paskah

Menjelang Vigil Paskah, umat Gereja Katolik Holy Trinity di bandar Xiantao di wilayah Hubei, China meriah dengan bunyi bunga api dan mercun.

Apr 10, 2021

HUBEI: Menjelang Vigil Paskah, umat Gereja Katolik Holy Trinity di bandar Xiantao di wilayah Hubei, China meriah dengan bunyi bunga api dan mercun. Xiantao, kira-kira 100 kilometer dari Wuhan, di mana jangkitan coronavirus mula-mula dikesan pada akhir 2019 dan menyebabkan ramai pesakit serta barisan hadapan meninggal dunia sekitar Paskah tahun lalu. Akibat pandemik, kerajaan juga mengenakan perintah kawalan pergerakan demi membendung musuh yang tidak kelihatan yang telah meragut sekitar tiga juta nyawa di peringkat global.

Pihak berkuasa secara beransur-ansur melonggarkan sekatan berikutan penurunan kes dan catatan kematian semakin menurun di seluruh China, sementara negara-negara lain di dunia masih terus bergelut dengan penyakit itu.

Kehidupan di kebanyakan tempat di China telah kembali normal. Oleh itu, umat Kristian yang selama ini terkurung di rumah, datang ke gereja-gereja untuk merayakan Minggu Suci dan Paskah.

Ramai penganut Kristian di Xiantao meraikan bermasa dengan bermain bunga api dan mercun sebelum menyertai Vigil Paskah di Gereja.

Namun membakar dan  bermain mercun ini tidak ada kena dengan Paskah. Tetapi pada tahun ini, perayaan Vigil Paskah jatuh hari yang sama dengan pesta Qingming. Perayaan  Qingming tradisional, juga dikenali sebagai Hari Membersihkan Kuburan atau melawat kuburan yang kebetulan jatuh pada Minggu Paskah tahun ini.

Dalam budaya Cina, festival Qingming adalah perayaan peringatan untuk menghormati nenek moyang. Ia dipercayai berusia lebih dari 2.000 tahun dan dirayakan oleh orang-orang Cina Han China, Taiwan, Hong Kong, Makau, Singapura, Malaysia, Thailand dan Indonesia.

Tahun ini kira-kira 1.5 juta orang China melakukan perjalanan melalui udara untuk percutian tiga hari bagi menyambut festival yang bermula pada 3 April.

Sebelum perayaan, keluarga biasanya berkumpul untuk membersihkan, menyapu dan menghiasi kubur serta berkumpul untuk upacara doa misalnya dengan membawa bunga, mempersembahkan makanan  untuk nenek moyang mereka. Tembakan mercun diletupkan untuk menandakan berakhirnya kegelapan dan kembali kepada kehidupan baharu sambil membuang roh jahat.

Di Xiantao, orang Kristian menggabungkan semangat Paskah dengan penghormatan kepada nenek moyang, lapor Independent Catholic News.

"Satu tahun selepas kejutan dan kesedihan China dilanda pandemik itu, keduadua perayaan penting yang jatuh pada hari yang sama, membawa makna tersendiri. Orang-orang dari pelbagai tradisi merayakan pada hujung minggu yang sama di China, mengenang orang-orang istimewa dan peristiwa-peristiwa penting pada masa-masa sebelumnya, semuanya digabungkan dengan perayaan bagaimana kita mengingati perkara-perkara penting yang membawa kehidupan baharu pada masa ini." ujarnya.

Dua imam yang mengawasi paroki itu harus menyeimbangkan komitmen mereka dalam melayani umat pada hujung minggu kerana mereka telah berjanji untuk mengunjungi dan memberkati kubur di perkuburan berdekatan dan juga perlu menghadiri Vigil Paskah. 

Kawasan itu mengalami hujan lebat selama dua hari yang berhenti pada Vigil Paskah. Pada hari Sabtu Suci, gereja dipenuhi dengan kehadiran umat beriman, menyalakan lilin mereka dengan api dari lilin besar Paskah.

Ketika liturgi berakhir, mereka mengambil air suci di dalam botol dan bekas dari bejana besar yang diletakkan di gereja.

Di bahagian lain di China, umat Katolik menunjukkan semangat pelbagai agama dan toleransi beragama yang tinggi ketika mereka menghadiri Misa untuk Vigil Paskah dan Hari Raya Kebangkitan Tuhan.

Di Shanghai, pusat ekonomi dan kubu kuat Katolik, ribuan umat Katolik menyertai perarakan dengan memakai topeng muka dan memegang lilin.

Di Macau, bekas tanah jajahan Portugis dan sekarang wilayah yang diperintah oleh China, umat Katolik keturunan Cina dan Portugis menyertai perayaan Paskah di gereja sambil mengekalkan garis panduan kesihatan.

Dalam pesan Paskahnya, Uskup Stephen Lee dari Macau menyeru umat beriman agar mereka lebih berkomitmen terhadap keluarga dan masyarakat lebih-lebih lagi  dalam pada Tahun Keluarga seperti yang diumumkan oleh Vatikan.

"Pengalaman COVID-19 telah membawa kita untuk merenungkan nilai kehidupan yang berharga, menyoroti peranan utama keluarga dalam gereja rumah tangga dan menunjukkan pentingnya ikatan masyarakat antara keluarga," kata Uskup Lee.

China mengakhiri hubungan diplomatik dengan Vatikan pada awal  sejak pemerintahan komunis mengambil alih kerajaan pada tahun 1949 . Negara ini mempunyai lebih 100 keuskupan tetapi tidak mempunyai konferensi para uskup diiktiraf Vatikan dan direktori rasmi Katolik.

Pada bulan September 2018, Vatikan dan China mencapai kesepakatan rahsia mengenai pelantikan para uskup setelah dekad kegelisahan antara komuniti gereja "terbuka" yang diluluskan oleh negara dan komuniti gereja "bawah tanah" yang menjalin hubungan diplomatik dengan   Vatikan.

China mempunyai kira-kira 12 juta umat Katolik, termasuk umat Katolik "tidak berdaftar" yang menolak Persatuan Patriotik Katolik Cina yang disetujui oleh pemerintah. — ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments