Keluar mencari Kristus yang terluka, membangkitkan semangat misionari kita

Sri Paus Fransiskus mengatakan pada 15 April lalu bahawa kemiskinan dan pengecualian dari pasaran pekerjaan yang disebabkan oleh pandemik koronavirus telah menjadikan kerja kumpulan Katolik yang membantu masyarakat miskin menjadi lebih mendesak.

Apr 16, 2021


KOTA VATIKAN:
Sri Paus Fransiskus mengatakan pada 15 April lalu bahawa kemiskinan dan pengecualian dari pasaran pekerjaan yang disebabkan oleh pandemik koronavirus telah menjadikan kerja kumpulan Katolik yang membantu masyarakat miskin menjadi lebih mendesak.

"Keluar untuk menemui Kristus yang terluka dan bangkit dalam masyarakat termiskin memungkinkan kita mendapatkan kembali semangat misionari kita, kerana itulah bagaimana Gereja dilahirkan, di pinggir Salib," kata Sri Paus Fransiskus dalam pesan video yang dikeluarkan pada 15 April .

"Jika Gereja mengabaikan orang miskin, ia tidak lagi menjadi Gereja Yesus sebaliknya menghidupkan godaan lama untuk menjadi elit intelektual atau moral, bentuk baru Pelagianisme, atau seperti kehidupan orang Essen."

Bapa Suci mengirim pesan video itu kepada para peserta konferensi internasional, "Sebuah Politik Berakar pada Rakyat," yang dianjurkan oleh Pusat Teologi dan Komuniti yang berpusat di London.

Acara ini adalah sebahagian daripada perayaan yang memperingati ulang tahun ke-50 Kempen Katolik untuk Pembangunan Manusia (CCHD), program anti-kemiskinan konferensi para uskup A.S.

Dalam perutusannya, Bapa Suci Fransiskus menyedari karya inisiatif anti-kemiskinan para uskup A.S. dalam "menolong komuniti termiskin di Amerika Syarikat untuk hidup lebih bermaruah, mempromosikan penyertaan mereka dalam keputusan yang mempengaruhi mereka."

“Ketika orang-orang dibuang, kesejahteraan material dan martabat mereka juga dinafikan, hak mereka dikekang untuk menjadi protagonis sejarah mereka, nasib mereka, mengekspresikan diri dengan nilai dan budaya mereka, dari mereka kreativiti, kesuburan mereka, ”kata Sangti Papa.

"Atas sebab ini, mustahil bagi Gereja untuk memisahkan promosi keadilan sosial dari pengakuan nilai-nilai dan budaya orang-orang, termasuk nilai-nilai kerohanian yang menjadi sumber rasa martabat mereka."

Sri Paus mengatakan bahawa politik dihidupkan kembali apabila kepentingan kerohanian dalam kehidupan manusia diperakui.

"Salah satu cara untuk mengabaikan orang miskin adalah dengan memandang rendah budaya mereka, nilai-nilai kerohanian mereka, nilai-nilai keagamaan mereka, sama ada dengan membuangnya atau mengeksploitasi mereka untuk tujuan kekuasaan," katanya. "Penghinaan terhadap budaya popular adalah permulaan penyalahgunaan kuasa."

"Kemiskinan dan pengecualian dari pasar kerja yang disebabkan oleh pandemik  yang kita alami telah menjadikan pekerjaan dan kesaksian kita lebih dan semakin mendesak serta diperlukan," kata Sri Paus Fransiskus.

"Ramai di antara anda yang berkumpul di  sini telah bekerja selama bertahun-tahun melakukan ini tanpa dikenali. Adakalanya, apa yang kita perjuangkan menjadikan kita tidak selesa.

"Ada yang menuduh anda terlalu politik, yang lain pula menyangka anda mahu memaksa menukar agama. Tetapi anda merasakan bahawa menghormati orang adalah menghormati institusi mereka, termasuk yang beragama; dan bahawa peranan institusi-institusi ini bukan untuk memaksa apa-apa, melainkan berjalan dengan orang-orang, mengingatkan mereka akan wajah Tuhan yang selalu ada di hadapan kita," katanya. — CNA

Total Comments:0

Name
Email
Comments