Kenali Santo Anda 11 Matir dari Sepanyol

Perang sivil Sepanyol pada tahun 1936 digambarkan sebagai sebuah pertikaian antara ateisme dan keimanan kepada Tuhan.

Oct 09, 2021

11 Matir dari Sepanyol
~ 10 Oktober ~

Perang sivil Sepanyol pada tahun 1936 digambarkan sebagai sebuah pertikaian antara ateisme dan keimanan kepada Tuhan.

Pada tempoh itu, Gereja Katolik dianiaya dan dalam tempoh tiga tahun, 12 orang uskup, 4184 imam, 2365 biarawan dan 300 biarawati telah wafat demi iman.

Pada hari ini, sebelas dari antara para martir tersebut, yakni dua orang uskup, seorang paderi, tujuh orang Brother dan seorang perempuan muda awam. Kedua-dua uskup kudus ini berasal dari Almeria dan Gaudix, Sepanyol. Tujuh orang Brother pula pengajar di Sekolah St Yosef di Almeria. Father Pedro Castroverde seorang ilmuwan terkenal dan pendiri Asosiasi Teresian. Victoria Diez Molina adalah seorang anggota Asosiasi Teresian, yang sangat aktif melayani di desanya.

Kesebelas martir ini memilih untuk mati demi Yesus daripada menyangkal iman Katolik mereka. Uskup Ventaja dari Almeria misalnya, mempunyai banyak kesempatan untuk menyelamatkan dirinya dengan pergi ke negara lain tetapi beliau memilih tinggal bersama umatnya yang menderita, Gereja-nya yang teraniaya.

Sri Paus Yohanes Paulus II mewartakan para martir ini sebagai “beata dan beato” pada 10 Oktober 1993. Kita dapat memohon dari kesebelas pahlawan Tuhan ini untuk menganugerahkan keberanian mereka dalam mewartakan Berita Gembira kepada semua orang.

Total Comments:0

Name
Email
Comments