Keunggulan dunia tidak dapat mengatasi kebenaran Tuhan

Tanpa kebangkitan Tuhan, kita tidak mempunyai jaminan mengenai apa-apa. Pembohongan, ketidakadilan, dan keganasan mungkin akan menang pada akhirnya.

Sep 18, 2021

Seorang rakan pernah mencabar Pierre Teilhard de Chardin dengan soalan ini. “Anda percaya bahawa kebaikan akhirnya akan mengatasi kejahatan; baiklah, tetapi bagaimana jika kita meletupkan dunia dengan bom atom, apa yang terjadi pada kebaikan itu?”

Teilhard menjawab soalan itu seperti berikut: Sekiranya kita meletupkan dunia dengan bom atom, itu akan menyebabkan kemunduran selama dua juta tahun; tetapi kebaikan akan menang atas kejahatan, bukan kerana saya menginginkannya, tetapi kerana Tuhan menjanjikannya dan, melalui kebangkitanNya, Tuhan menunjukkan bahawa Tuhan mempunyai kuasa untuk menepati janji itu.

Kata-kata Teilhard memang benar. Tanpa kebangkitan Tuhan, kita tidak mempunyai jaminan mengenai apa-apa. Pembohongan, ketidakadilan, dan keganasan mungkin akan menang pada akhirnya. Inilah situasinya pada hari Yesus mati.

Yesus adalah seorang guru moral yang hebat dan jika ajaranajaran-Nya diikuti, akan mengubah dunia. Ringkasnya, jika kita semua menuruti seperti apa yang diucapkan dalam Khutbah Bahagia, dunia kita akan penuh kasih, damai, dan adil; tetapi kepentingan diri memang sering mengatasi apa yang diajarkan oleh moral. Dari Injil, kita melihat bahawa bukan ajaran Yesus yang lemah kerana kekuatan kejahatan dan mengungkapkan kekuatan Tuhan pada akhirnya. Bukan itu.

Kemenangan atas kebaikan dan kuasa muktamad Tuhan dinyatakan melalui kematian-Nya, oleh sebutir gandum yang jatuh di tanah dan mati dan menghasilkan banyak buah. Yesus memperoleh kemenangan atas kuasa-kuasa dunia dengan cara yang bertentangan dengan semua kuasa. Dia tidak mengalahkan seseorang dengan kekuatan intelektual yang unggul atau dengan pujukan duniawi.

Tidak, Dia mengungkapkan kekuatan unggul Tuhan hanya dengan berpegang teguh pada kebenaran dan cinta walaupun berhadapan dengan pelbagai kebohongan, kebencian, dan godaan untuk minta dilayani, sehingga Dia disalibkan.

Kekuatan dunia membunuhnya, tetapi Dia percaya bahawa Tuhan pasti akan datang, bahawa Tuhan akan mempunyai kata terakhir. Tuhan telah melakukannya dengan membangkitkan-Nya dari kematian sebagai kesaksian bahawa Dia adalah Kebenaran, bahawa kuasa-kuasa dunia itu salah, dan kebenaran dan cinta itu akan selalu memiliki kuasa kata terakhir dan muktamad.

Itulah pelajarannya. Kita juga harus percaya bahawa Tuhan akan memberikan kebenaran dan kasih sebagai kata pasti dan muktamad, tanpa mengira apa yang kelihatan di dunia. Penghakiman Tuhan mengenai kekuatan dunia ini tidak dimainkan seperti filem Hollywood di mana orang jahat akhirnya ditembak oleh orang yang lebih kuat yang memberikan kita kegembiraan kerana si jahat dikalahkan oleh seseorang yang lebih kuat. Khutbah di Gunung juga berfungsi seperti ini tetapi ia menolak sikap mementingkan diri, penghakiman yang mengatakan perbuatan jahat harus diberi hukuman berat.

Namun, ada penghakiman kedua yang mendorong semua orang tunduk pada kebangkitan. Pada penghujung hari, tidak seperti pengakhiran dalam filem Hollywood, Tuhan mengangkat kebenaran dan cinta dari kubur mereka dan memberi mereka kata terakhir. Pada akhirnya, semua kekuatan dunia akan tunduk pada penilaian yang pasti.

Tanpa kebangkitan, tidak ada jaminan untuk semua perkara. Itulah sebabnya St. Paul mengatakan bahawa jika Yesus tidak dibangkitkan maka kita adalah orang yang paling tertipu dari semua orang. Dia betul . Mempercayai sumber yang tidak pasti, sikap mementingkan diri, ketidakadilan, dan keganasan akhirnya akan berubah dan melepaskan penguasaan duniawi mereka kadang-kadang kelihatan seperti kemungkinan pada hari tertentu ketika berita dunia terlihat lebih baik.

Namun, seperti yang berlaku dengan Yesus, tidak ada jaminan bahawa kekuatan ini akan menyalibkan segala sesuatu yang jujur, penuh kasih, adil, dan damai di dunia kita. Sejarah Yesus dan sejarah dunia membuktikan fakta bahawa kita tidak dapat mempercayai kuasa duniawi walaupun ada ketikanya atau dalam tempoh tertentu, mereka kelihatan dapat dipercayai. Kepentingan diri dan keganasan telah menyalibkan Yesus.

Sikap-sikap ini sudah lama dan terus berlaku hingga sekarang. Kuasa-kuasa ini tidak akan dikalahkan oleh beberapa ketegasan moral yang unggul, tetapi dengan menjalani Khutbah di Gunung dan mempercayai bahawa Tuhan akan mengembalikan batu dari kubur di mana pun mereka menguburkan kita.

Ramai orang, mungkin kebanyakan daripada kita, percaya ada gerbang moral menuju kenyataan, kenyataan itu cenderung ke arah kebaikan mengatasi kejahatan, cinta mengatasi kebencian, kebenaran atas kebohongan, dan keadilan mengatasi ketidakadilan, dan mereka sejarah menunjukkan, semasa kejahatan berkuasa, ia tidak kekal, akhirnya realiti akan kembali bertakhta dan selalu akan menang pada akhirnya. Ada yang menyebutnya hukum karma.

Terdapat banyak kebenaran dalam kepercayaan itu, bukan hanya kerana sejarah seolah-olah memikulnya, tetapi kerana ketika Tuhan menjadikan alam semesta, Tuhan menjadikan alam semesta yang berorientasi cinta dan oleh itu Tuhan menulis Khutbah di Gunung keduanya ke dalam hati manusia dan ke dalam DNA alam semesta itu sendiri.

Penciptaan fizikal tahu bagaimana menyembuhkan dirinya sendiri, begitu juga penciptaan moral. Oleh itu, kebaikan harus selalu menang atas kejahatan — tetapi, berikutan kebebasan manusia, ini tidak ada jaminan melainkan janji yang diberikan kepada kita bahawa kebangkitan-Nya adalah benar dan tidak berubah. — Hakcipta Terpelihara 1999- 2019 @ Fr Ron Rolheiser

Total Comments:0

Name
Email
Comments