Paderi bukan pekerjaan tetapi pelayanan

“Para paderi adalah rakan kerja yang mampan dari Ordo Para Uskup.

Apr 30, 2021

VATIKAN: “Para paderi adalah rakan kerja yang mampan dari Ordo  Para Uskup. 

"Bersama para uskup mereka bergabung dalam jabatan paderi dan  bersama para uskup mereka dipanggil untuk melayani umat Tuhan dan  tugas mereka adalah “memberitakan Injil, menggembala umat Tuhan, dan merayakan Liturgi sakral,  terutama pengorbanan Tuhan.”

Sri Paus Fransiskus berbicara semasa menyampaikan homili Misa  Minggu Gembala yang Baik, 25  April, di Basilika Santo Petrus di  mana beliau mentahbiskan sembilan orang pemuda menjadi paderi  untuk Keuskupan Roma.

Sembilan orang diakon yang  ditahbiskan menjadi paderi itu  adalah Georg Marius Bogdan, Salvatore Marco Montone, Manuel  Secci, Diego Armando Barrera  Parra, Salvatore Lucchesi, Giorgio  de Iuri, Riccardo Cendamo, Samuel  Piermarini, dan Mateus Henrique  Ataide da Cruz.

Sri Paus mendorong sembilan  orang itu untuk selalu memusatkan  pandangan mereka pada Kristus  saat mereka melayani umat-Nya,  kerana pelayanan mereka adalah  ungkapan tugas Kristus sendiri iaitu  Guru, Paderi dan Gembala.

Dengan menjadi paderi, lanjut Sri  Paus, “kalian akan menjadi seperti  Dia: seorang gembala.”

Dan hal itu, tegas Sri Paus , “bukan karier,” tetapi “pelayanan.”

Sri Paus lalu minta para paderi  untuk mengadopsi empat bentuk  kedekatan dalam pelayanan mereka  iaitu “kedekatan dengan Tuhan,  kedekatan dengan uskup, kedekatan satu sama lain dan kedekatan  dengan umat Tuhan.” – media  Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments