Pakistan, India kehilangan pemimpin Gereja yang hebat akibat Covid-19

Seorang pemimpin Gereja Katolik di India meninggal akibat COVID-19 pada hari yang sama di mana jumlah kematian yang tinggi 3,780 dalam sehari.

May 07, 2021

NEW DELHI: Seorang pemimpin  Gereja Katolik di India meninggal  akibat COVID-19 pada hari yang  sama di mana jumlah kematian  yang tinggi 3,780 dalam sehari.  Uskup Agung Emeritus Antony Anandarayar dari Keuskupan  Agung Pondicherry-Cuddalore  meninggal kerana COVID-19 pada  4 Mei lalu, di usia 76 tahun.

Prelatus itu dimakamkan pada 5  Mei di Katedral Dikandung Tanpa  Noda di Pondicherry.

“Mendiang dirawat di rumah  sakit untuk menangani COVID-19  tetapi kesihatannya memburuk pada  Selasa pagi kerana tahap saturasi  oksigen menurun,” ujar kenyataan  dari para Uskup India. 

Uskup Emeritus ditahbiskan sebagai imam pada 21 Disember 1971  dan pada 12 Januari 1997, beliau  diangkat menjadi uskup keuskupan Ootacamund dan diangkat sebagai Uskup Agung Metropolitan  Pondicherry-Cuddalore pada 10 Jun  2004.

Di Pakistan, Gereja Katolik n berduka atas kematian Pastor Aldino  Amato, seorang imam Dominikan  berasal dari Itali yang berusia 90  tahun. Beliau meninggal kerana  COVID-19.

Imam itu menghabiskan 60 tahun hidupnya untuk melayani umat  di pelbagai komuniti di Pakistan,  terutama di kota Khushpur, Sahiwal, Faisalabad, Chichawatni, dan  Okara.

“Saya berterima kasih kepada Tuhan atas hidup dan karya Fr Aldino  Amato,” kata Uskup Faisalabad,  Msgr Indrias Rehmat. “Beliau seorang imam dan misionaris yang  hebat,” kata prelatus itu pada upacara pemakaman imam itu beberapa  hari lalu. — LiCASnews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments