Sri Paus doakan katekis bersaksi dengan berani, kreatif

Sri Paus Fransiskus meminta umat Katolik untuk berdoa pada bulan Disember agar para katekis akan bersaksi akan Injil dengan keberanian dan kreatif.

Dec 04, 2021

VATIKAN: Sri Paus Fransiskus meminta umat Katolik untuk berdoa pada bulan Disember agar para katekis akan bersaksi akan Injil dengan keberanian dan kreatif.

Bapa Suci mengemukakan permohonan itu dalam intensi doa bulan Disember, diiringi sebuah video pada 30 Nov.

"Marilah kita berdoa untuk para katekis, yang dipanggil untuk memberitakan Firman Tuhan: semoga mereka menjadi saksiNya, dengan keberanian dan kreativiti dan dalam kuasa Roh Kudus,” demikian doa Sri Paus yang dipromosikan oleh Jaringan Doa Sedunia Sri Paus.

Dalam video intensi doa itu, Sri Paus Fransiskus berkata bahawa terdapat keperluan untuk “katekis yang baik yang merupakan sahabat dan guru.”

“Pelayanan awam katekis adalah satu panggilan; ia adalah misi. Menjadi seorang katekis bermakna anda ‘seorang katekis,’ bukannya anda ‘bekerja sebagai seorang katekis.’

Kita memerlukan orang yang kreatif yang mewartakan Injil, tetapi yang mewartakannya bukanlah dengan kebisuan mahupun dengan pembesar suara, sebaliknya dengan kehidupan mereka, dengan kelemah lembutan, dengan bahasa baharu, dan membuka jalan baharu,” katanya.

Sri Paus Fransiskus menyatakan bahawa di kebanyakan keuskupan di seluruh dunia, “pada dasarnya, penginjilan dilakukan oleh seorang katekis.”

Prelatus itu juga melahirkan rasa terima kasih atas dedikasi para katekis untuk misi pelayanan Gereja. “Katekis mempunyai misi yang tidak ternilai untuk penyebaran dan pertumbuhan iman,” kata Sri Paus Fransiskus. -- CNA

Total Comments:0

Name
Email
Comments