UTK-30 fokus Gereja, keluarga, ekologi dan sosial

Memasuki tahun 2023, maka genaplah 30 tahun penubuhan Keuskupan Keningau.

May 19, 2023


SOOK:
Memasuki tahun 2023, maka genaplah 30 tahun penubuhan Keuskupan Keningau.

Pada Mei 1 lalu, lima perayaan disambut serentak sebagai ungkapan kesyukuran kepada Tuhan.

Lima keraian kesyukuran itu ialah: Ulang Tahun Penubuhan Keuskupan Keningau ke-30, Ulang Tahun Episkopal ke-30 Uskup Cornelius Piong, Pesta Kaamatan Peringkat Keuskupan Keningau, Ulang Tahun Keuskupan Keningau peringkat paroki Sook dan Ulang Tahun ke-11 Pengangkatan Mission Sook menjadi Paroki.

Perayaan besar ini dimulakan dengan perayaan Ekaristi yang dipimpin oleh Uskup Cornelius Piong. Turut membantu prelatus itu di altar ialah Uskup Agung John Wong dari Kota Kinabalu dan Uskup Julius Dusin Gitom dari Sandakan.

Uskup Cornelius Piong dalam homilinya, mengungkapkan rasa syukur kerana dimampukan oleh Tuhan untuk berjalan bersama umat di Keuskupan Keningau selama 30 tahun.

Tanpa disedari umat Katolik semakin hari semakin bertambah di Keuskupan kedua yang ditubuhkan di Sabah.

Prelatus itu juga menegaskan dalam proses perjalanan umat bersama ini, tiga hal berikut adalah amat penting kesatuan, kesetiaan dan kekudusan.

Bapa Uskup yang ditahbis sebagai gembala Keuskupan Keningau pada tahun 1993 itu turut menyeru umat agar lebih peka terhadap keamanan dunia bumi ini, senantiasa bertanggungjawab dan memelihara sebaik-baiknya bumi ini sebagai tempat tinggal dan rumah kita bersama.

Memetik pesan Sri Paus Fransiskus tentang keluarga, prelatus itu menekankan bahawa sebagai umat Katolik, jangan hidup untuk diri sendiri sahaja sebaliknya hendaklah menjadi “garam dan cahaya” kepada masyarakat.

Uskup Cornelius juga mengajak umat agar menghormati, menghargai manusia yang dicipta oleh Tuhan menurut rupa dan gambar-Nya sendiri.

Mengakhiri homilinya, Uskup Cornelius dengan harapannya agar dengan merayakan UTK-30, umat bertambah matang untuk berjalan bersama sebagai sebuah gereja Sinodal.

Dan seterusnya, Uskup Cornelius mengumumkan tuan rumah bagi UTK ke-31 pada tahun 2024 ialah Paroki St. Yohanes Pembaptis, Sipitang. — Emelty Paulus

Total Comments:0

Name
Email
Comments